Lähetysseuran tansanialainen yhteistyökumppani palkittiin – ”Olen ikionnellinen”

Värikkäästi pukeutuneita hymyileviä ihmisiä.
Lukonden kylänjohdon naispuoliset jäsenet, oikealla ylärivissä TCRS:n työntekijä Rehema Samwel. Kuva: Virve Rissanen

Tansanialainen kehitysjärjestö, Lähetysseuran yhteistyökumppani TCRS (Tanganyika Christian Refugee Service), sai naistenpäivänä 8.3. palkinnon tekemästään työstä Morogoron alueen naisten ja lasten hyväksi.  Palkinnon myönsi Morogoron maakunta ja Tansanian valtion paikallishallinnosta vastaava ministeriö.

Myöntäjät kiittivät järjestöä sekä sukupuolten välistä tasa-arvoa edistävästä työstä että naisiin ja lapsiin kohdistuvan väkivallan vastaisesta työstä.

TCRS:n Morogoron alueesta vastaava Rehema Samwel piti puheen palkintojenjakotilaisuudessa.

– Olen ikionnellinen tästä tunnustuksesta. Olemme työskennelleet Suomen Lähetysseuran tuella tällä alueella yli 15 vuotta, ja palkinto todistaa että viranomaiset ovat huomanneet työmme tärkeyden, Samwel sanoi.

Hän mainitsi, että alueen kylissä on autettu yhteensä jo 3600 naista ja 4500 lasta. Samwel kiitti sujuvasta yhteistyöstä sekä Lähetysseuraa että Morogoron paikallishallintoa. Työn tuloksena naisia on kylien johtoasemissa enemmän kuin ennen, kyliin on perustettu lastensuojelukomiteoita, ja yhä useampi nainen saa yrittäjyyskoulutuksen jälkeen toimeentuloa itselleen.

– Kun  naiset saavat omaa rahaa, he pystyvät ostamaan koulutarvikkeita ja koulupukuja lapsilleen, tai korvaamaan kotinsa ruohokaton kestävämmällä peltikatolla, Samwel kertoo.

Kyläläiset saavat TCRS:ltä koulutusta myös esimerkiksi johtajuudesta, ihmisoikeuksista, lukemisesta ja seksuaaliterveydestä.

Työtä on tehty näiden vuosien aikana yhteensä 33 kylässä. Työntekijöitä Morogoron aluetoimistossa on vain 8, mutta tärkeässä osassa ovat kylien vapaaehtoiset, joita on yhteensä monta kymmentä.

Teksti: Virve Rissanen

*** Tuettu Suomen kehitysyhteistyövaroin. ***