Lähetysseuran Malawin-työ keskittyy pappiskoulutukseen

Lähetysseuran tuki Malawissa kohdistuu jatkossa pappien kouluttamiseen. Pastori Evance Mphalasa on toiminut jo pitkään kirkon nuorisotyön koorinaattorina. Nyt hän suorittaa Lähetysseuran stipendiaattina nelivuotista diploma-tason koulutusta Tumaini-yliopistossa Tansaniassa. Kuva Päivi Anttila

– Malawissa maan köyhyys ja hiv/aids-tilanne leimaavat jokapäiväistä elämää. Silti Jumalan ylistys kirkossa on vahvaa. Erityisesti hätkähdytti lasten ja nuorten runsas läsnäolo kirkossa. Kirkko tarvitsee pappeja ja evankelistoja, jotka pystyvät kohtaamaan ja opettamaan näitä nuoria, pastori Riitta Heino kertoo.

Riitta Heino ja pastori Olavi Heino palasivat helmikuussa Malawista, jossa he viettivät vuoden. Heidän tehtävänsä oli tutustua kirkkoon ja maahan, jossa ei ole ennen ollut Lähetysseuran työntekijöitä, kartoittaa yhteistyömahdollisuuksia Malawin evankelisluterilaisen kirkon kanssa ja osallistua kirkon koulutustyöhön. Molemmilla on pitkä ja monipuolinen työkokemus seurakunta- ja koulutustyöstä Tansaniassa.

– Malawin luterilaisella kirkolla on yli 100 000 jäsentä ympäri maata. Kirkossa on runsas 70 seurakuntaa ja lähetysalueet mukaan luettuna lähes 400 jumalanpalvelus- ja saarnapaikkaa. Pappeja on vain 55 ja heistä suurimmalla osalla hyvin vähän teologista koulutusta. Polttavimpana tarpeena kirkossa nähdään evankelistojen ja pappien koulutuksen vahvistaminen, Olavi Heino kertoo.

Malawin kirkolla ei ole omaa teologista oppilaitosta. Viime vuonna kirkossa järjestettiin yksi muutaman viikon evankelistakurssi Lilongwessa, pääkaupungissa. Olavi Heino opetti kurssilla luterilaista oppia ja raamattutietoa, Riitta Heino kristillistä kasvatusta ja spiritualiteettia.

Stipendiaatteja naapurimaihin

– Tutkimme myös mahdollisuuksia järjestää koulutusta kirkon työntekijöille ja vapaaehtoisille seurakunta- tai rovastikuntatasolla, mutta siihen ei löytynyt ainakaan vielä toistaiseksi edellytyksiä, Olavi Heino sanoo.

Lähetysseura on tukenut Malawin kirkon työntekijäkoulutusta vuodesta 2009. Tukea on annettu evankelistakoulutukselle ja naisten ja nuorten seminaareille. Jatkossa Lähetysseuran tuki keskittyy pappiskoulutukseen. Uusien lähetystyöntekijöiden lähettämistä ei tällä hetkellä suunnitella.

Neljä malawilaista pappia opiskelee Lähetysseuran stipendiaatteina Tansanian ev.lut. kirkon Tumaini-yliopistossa. Pitkään kirkon nuorisotyön koordinaattorina toiminut Evance Mphalasa suorittaa nelivuotista diplomatason koulutusta ja Raymond Jumbe sekä Antony A. Maseke kaksivuotista certificate-tason koulutusta Tumaini-yliopiston Iringan-yksikössä. Pitkään kirkon koulutuskoordinaattorina toiminut Feston Phiri suorittaa teologian maisterin opintoja Makumirassa.

– Malawin kirkko valmistelee jakautumista kolmeksi hiippakunnaksi vuoteen 2016 mennessä. Se lisää ennestäänkin painetta saada teologisen koulutuksen saaneita työntekijöitä kirkkoon, Olavi Heino toteaa.