Lähetysseuran kehitysyhteistyön tuloksia Radio Groovella 6.9. alkaen

Toimittaja Johanna Hautasaari keskustelee Lähetysseuran työntekijöiden kanssa kehityskysymyksistä ja kehitysyhteistyöstä Radio Groovella tiistaisin ja torstaisin kuuden viikon ajan. Kuva: Groove FM

Tiistaina 6.9. alkaa Lähetysseuran ja Radio Grooven yhteistyönä tuotettu ohjelmasarja ”Köyhyys kyykkyyn”, joka vie kuulijat kuuden viikon ajaksi kehitysyhteistyön maailmaan ja kertoo työn haasteista ja tuloksista. Toimittaja Johanna Hautasaari haastattelee yhtä Lähetysseuran työntekijää joka viikko eri aihealueista. Luvassa asiaa muun muassa ruokaturvasta, tasa-arvosta ja ihmioikeuksista.

Haastattelut ajetaan ulos kahdessa osassa. Ohjelmat tulevat ulos joka tiistai ja torstai klo 09.10, ja ne uusitaan lauantaisin ja sunnuntaisin klo 11.00. Lähetykset ovat jälkikäteen kuunneltavissa Radio Grooven verkkosivulla, jolta ne siirretään myöhemmin myös Lähetysseuran verkkosivuille. Ohjelmayhteistyön myötä Lähetysseura saa näkyvyyttä myös Grooven verkko- ja Facebook-sivuilla.

”Velvollisuutemme on valita toivo”

Sarjan ensimmäisellä viikolla aiheena hiv/aids -työ. Lähetysseuran kasvatussihteeri Kati Kemppainen kertoi hi-virukseen liittyvästä häpeästä Tansaniassa. Taudista ei puhuta sen oikealla nimellä, eikä sairauden olemassaoloa omassa yhteisössä myönnetä. Afrikan aidsille on tyypillistä suuret paikalliset erot. ”Aids leviää kulttuuristen käytäntöjen takia. Emme voi pelastaa koko maailmaa, mutta tähän me voimme vaikuttaa.” Vaikeassa tilanteessa hiv/aids -työtä tekevän on valittava toivon näkökulma.

Työn keskiössä koko yhteisö

Toisella viikolla aiheena oli vammaistyö. Lähetysseuran eteläisen Afrikan kehitysyhteistyökoordinaattori Kristiina Erelä kertoi vammaisten ihmisoikeuksen parantamiseen tähtäävän työn haasteista ja onnistumisista. ”Vammaiskysymykset ovat työmme läpileikkaava teema, mikä tarkoittaa että kaikki toiminta mietitään myös vammaisten aseman kannalta”. Kristiinan mukaan pienten tekojen kerrannaisvaikutukset ovat valtavia, sillä yhtä ihmistä autettaessa auttaa samalla tämän perhettä ja koko yhteisöä.

”Avun saavat ihmiset motivoivat”

Kolmannella viikolla Groovella puhuttiin ruokaturvasta kehitysmaissa. ”Ruokaturvassa on paikallisia eroja. Esimerkiksi Etiopiassa kuivuus toistuu tietyillä alueilla useasti, ja yhteisillä hankkeilla pyrimme parantamaan juuri näiden alueiden yhteisöjen elämää”, Lähetysseuran kehitysyhteistyökoordinaattori Timo Ahlberg kertoi. Ruokaturvaan vaikuttavat monet seikat, aina ilmastonmuutoksesta toimeentulomahdollisuuksiin. Erityishuomiota aliravitsemuksen ennaltaehkäisyssä tarvitsevat heikoimmat väestöryhmät, kuten vammaiset.

Ihmisoikeuksien toteutuminen on köyhyyden poistamisen edellytys

Ohjelmasarjan neljäs viikko keskittyi ihmisoikeuksiin ja köyhyyteen ja näiden välisiin linkkeihin. Tällä hetkellä esimerkiksi Länsirannan aikuisista kuuroista vain prosentti pääsee kouluun. Vammaiset ovat yleensäkin usein palvelujen ulkopuolella, eivätkä voi elää ihmisarvoista elämää. Lähetysseuran Lähi-Idän alue-edustaja Karita Laisin kertoo myös Kolumbian tilanteesta, jossa ihmisoikeusaktiivit puolustavat ihmisoikeuksia henkensä uhalla. ”Pelon ympäristössä on paljon lähimmäisiään rakastavia ihmisiä, joille pelkoakin suurempi uhka ovat askeleet taaksepäin”.

Köyhyys sukupuolistuu

Toiseksi viimeisellä viikolla aiheena oli tasa-arvo. Kehitysyhteistyökoordinaattori Katri Leino_Nzau kertoi tasa-arvon toteutumisesti maailmalla ja haasteista, joita sen edistämisessä kohdataan. Epätasa-arvo näkyy niin naisten koulutustasossa kuin heidän terveydessäänkin. Maailman köyhistä 70 prosenttia on naisia. Naisten ja miesten roolit ovat monissa kehitysmaissa hyvin paikalliskulttuuriin juurtuneita, minkä muuttamiseen tarvitaan sekä naisia että miehiä. Vastakkainasettelu ei auta, sillä kyse ei ole siitä, että yksi voittaa ja toinen häviää – naisten voimistuessa koko yhteiskunta kehittyy.

Koulutus kaiken alku ja juuri

Sarjan viimeisen viikon lähetykset keskittyivät koulutusteemaan. Lähetysseuran Katri Niiranen-Kilasi kertoi Tansanian koulutustilanteesta. Vaikka 87 % lapsista käy koulua, sadat tuhannet jäävät yhä ilman koulutusta. Talouskasvu ja velkojen anteeksianto ovat mahdollistaneet valtion varojen suuntaamisen koulutukseen. Alakoulujen koulumaksut poistettiin vuonna 2001. Tämä on johtanut luokkakokojen kasvamiseen ja opettajapulaan.

Ohjelmasarja päättyi 13.10.2011. Lähetykset ovat kuunneltavissa Grooven verkkosivuilla http://www.groovefm.fi/index.php/kilpailut/koyhyys , josta ne siirretään myöhemmin Lähetysseuran verkkosivuille.

Suomen Lähetysseura 18.10.2011