Lähetysseuran kehitysyhteistyölle nelivuotinen rahoitus ulkoministeriöltä: tukipotti kasvoi 4,2 miljoonalla

Ulkoministeriö myönsi torstaina 25.11. Lähetysseuran kehitysyhteistyöohjelmalle 24,5 miljoonan euron ohjelmatukirahoituksen vuosille 2022−2025. Tukisumma on 4,2 miljoonaa euroa suurempi kuin aiempi, ulkoministeriön vuonna 2018 Lähetysseuralle myöntämä ohjelmatuki.

Dil Kumari Bishwakarma pitää sylissää mustaa vuohta ja hymyilee
Nepalilainen Dil Kumari Bishwakarma, on saanut kohennettua toimeentuloaan vuohilla, jotka hän sai hankittua Lähetysseuran tukeman yhteisöryhmän avulla. Kuva: Mimosa Hedberg.

”Olemme kiitollisia, että ulkoministeriö halusi jatkaa tukea Lähetysseuran pitkäjänteiselle kehitysyhteistyölle. Ohjelman kautta rakennamme moniäänistä kansalaisyhteiskuntaa yhdessä niiden kanssa, joiden ääni ei tasavertaisena pääse kuuluville. Tuen turvin voimme seuraavien neljän vuoden aikana jatkaa työtämme syrjittyjen ihmisryhmien aseman parantamiseksi yhdessä paikallisten yhteistyökumppaneidemme kanssa”, sanoo ulkomaantyön johtaja Tero Norjanen.

Lähetysseuran uusi kehitysyhteistyöohjelma on suunniteltu toteutettavaksi yhdeksässä maassa, joista valtaosa on vähiten kehittyneitä maita.

”Ensi vuodesta alkaen kehitysyhteistyömme keskittyy kolmeen kokonaisuuteen. Tuemme yhteisöjä ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ja muihin katastrofeihin varautumisessa ja sopeutumisessa. Parannamme syrjittyihin ryhmiin, kuten kielivähemmistöihin, kuuluvien lasten ja nuorten pääsyä laadukkaaseen koulutukseen. Edistämme myös vammaisten ihmisten aseman parantumista ja heidän osallistumistaan yhteiskunnassa”, sanoo kehitysyhteistyöpäällikkö Raija Hurskainen.

Ulkomailla tehtävän työn lisäksi ohjelmaan kuuluu kehitysviestintää, vaikuttamistyötä ja globaalikasvatusta kotimaassa. Ohjelma painottaa yhteistä oppimista yhteistyökumppaneiden kanssa sekä hyvien käytäntöjen ja saatujen kokemusten jakamista laajempaan käyttöön. Työn tuloksia seurataan ja raportoidaan tarkasti koko neljän vuoden ajan.

Ulkoministeriön tuen lisäksi Lähetysseuran kehitysyhteistyön omarahoitusosuutta tukevat yksityiset lahjoittajat ja seurakunnat esimerkiksi kolehtien ja myyjäisten kautta.