Lähetysseuran Juha Taanila palkittiin työstä turvapaikanhakijoiden hyväksi

Juha Taanila ja irakilainen vapaaehtoinen Karim auttoivat turvapaikanhakijoita Kemissä.

Suomen Punaisen Ristin Lapin piiri on myöntänyt Ennakkoluuloton edelläkävijä -palkinnon Lähetysseuran työntekijälle Juha Taanilalle Kemistä. Tunnustus myönnetään yrityksille, yhteisöille tai yksityishenkilöille, jotka ovat omalla toiminnallaan edistäneet ihmisten yhdenvertaista ja inhimillistä kohtelua ja suvaitsevaa ilmapiiriä suomalaisessa yhteiskunnassa.

Palkinnon perusteena oli Taanilan työ turvapaikanhakijoiden vastaanottamisessa. Kun viime syksynä turvapaikanhakijoiden aalto yllätti Suomen, tarvittiin alussa vapaaehtoisten mittavaa apua.  Juha Taanila vapaaehtoisineen oli ennakkoluulottomasti valmis auttamaan ja kantamaan oman kortensa kekoon, jotta uudesta ja haasteellisesta tilanteesta selvittäisiin.

Taanila ja Suomen Lähetysseuran vapaaehtoiset järjestivät maahan saapuville turvapaikanhakijoille hätämajoitusta ja ruokailua Kemissä. Kyseessä oli tilanne, jossa kuumeisesti etsittiin turvapaikanhakijoille majoitustiloja, vastaanottokeskukset olivat täynnä eikä Tornion järjestelykeskuksen organisoitu toiminta ollut vielä käynnistynyt.

Taanilan tärkeimpinä motiiveina olivat inhimillisyys ja ihmisten avun tarpeeseen vastaaminen. Tunnustuspalkinto luovutetaan 8.4. Kemin vastaanottokeskuksessa järjestettävässä tilaisuudessa.