Lähetysseuran ja Yleisradion dokumentti Nepalin alakastisista TV2:n Silminnäkijässä ma 31.1.2011 klo 22.05

Alakastisen Musar-heimon lapset pääsevät Lähetysseuran tuella koulutielle. Kuva: Joanna Linden

Yleisradion TV2 esittää maanantaina 31.1.2011 klo 22.05 Silminnäkijä-ohjelmassaan Lähetysseuran ja Yleisradion yhteistuotantona tehdyn ”Syntynyt saastaiseksi” -dokumentin. Dokumentin on toimittanut Heidi Lipsanen.

Lipsanen vieraili loppuvuodesta 2010 Nepalissa, joka on yksi maailman köyhimmistä valtioista. Ohjelmassa seurataan, miten syntyperänsä takia ”saastaisiksi” määritellyt alakastiset, eli dalitit, selviytyvät elämässään.

Kansainvälisten ihmisoikeussopimusten mukaan ketään ei saa sortaa syntyperän tai rodun perusteella. Kastilaitos on kuitenkin yksi räikeimpiä olemassa olevia syrjintämuotoja. Kastilaitos kiellettiin virallisesti vuonna 1963, mutta eriarvoisuuteen ja järjestelmälliseen syrjintään perustuva ajattelutapa on juurtunut syvälle maan kulttuuriin.

Dokumentti pureutuu Nepalin sekasortoiseen nykytilanteeseen alakastisten näkökulmasta ja pohtii, miten nuoren tasavallan tulisi määritellä itsensä yhteiskunnallisen murroksen keskellä, jotta demokratia voittaisi kastisorron.

Lähetysseura toimi dokumentin yhtenä tuottajana. Lähetysseuralla on maassa lukuisia projekteja, joilla pyritään antamaan daliteille mahdollisuus astua yhteiskunnan marginaaleita sen keskiöön, osalliseksi omaan elämäänsä. Dokumentissa tutustutaan mm. dalitien henkilöllisyystodistusten hakuprosessiin ja sosiaalityöntekijöiden koulutukseen, jotka molemmat ovat Lähetysseuran hankkeita.

Lähetysseuran vuotuinen Tasaus-kampanja tukee tänä vuonna Nepalin heikoimmassa olevien ihmisryhmien, dalitien, vammaisten ja etnisten vähemmistöjen ihmisoikeuksien toteutumista. Tavoitteenamme on antaa mahdollisimman monelle alakastiselle ja vammaiselle mahdollisuus koulutukseen, terveydenhuoltoon ja toimeentuloon. Jokainen ansaitsee ihmisarvoisen elämän.

Dokumentin verkkosivut: http://atuubi.yle.fi/node/12364
Ote dokumentista Youtubessa: http://www.youtube.com/watch?v=8qwZNdyYNGs