Lähetysseuran huumevieroitustyö Hongkongissa siirtyy kirkolle

Hongkongin evankelisluterilaisen kirkon piispa Jenny Chan ja Lähetysseuran aluepäällikkö Jan-Eerik Leppänen allekirjoittivat Ling Oin luovutussopimuksen kirkon järjestämän luovutusseremonian yhteydessä.

Tammikuun 14. päivä oli historiallinen päivä, sillä Suomen Lähetysseura luovutti 44 vuotta Hongkongissa tekemänsä huumevieroitustyön Hongkongin evankelisluterilaiselle kirkolle. Lähetysseuran aluepäällikkö Jan-Eerik Leppänen sekä Hongkongin evankelisluterilaisen kirkon piispa Jenny Chan allekirjoittivat luovutussopimuksen kirkon järjestämän luovutusseremonian yhteydessä.

Allekirjoittamisseremoniassa oli läsnä Lähetysseuran Hongkongissa toimivia työntekijöitä, Hongkongin kirkon edustajia sekä Ling Oin työntekijöitä. Tilaisuudessa esiintyi kaksi Ling Oin veljeä eli entistä huumeiden käyttäjää, jotka nykyisin toimivat keskuksen vapaaehtoistyöntekijöinä ja soittavat Ling Oin bändissä.

Ling Oi – uusia alkuja ”hengen rakkauden” työssä

Lähetysseuran työ Hongkongin narkomaanien parissa alkoi vuonna 1969 lähetystyöntekijä Ethel Witting-Chown yhteistyöstä SARDA-vieroituskeskuksen (Society for the Aid and Rehabilitation of Drug Addicts) ja Operation Dawn -projektin kanssa.

Hongkong oli 1970-luvulla vilkas heroiinikaupan keskus ja huumeiden salakuljetuksen läpikulkumaa. SARDAn keskuksessa narkomaanit saivat fyysistä kuntoutusta, Ling Oin puolimatkankoti perustettiin avustamaan vieroitushoidon läpikäyneitä sekä heidän perheitään sopeutumaan uuteen arkeen. Vieroitustyö sai nimen Ling Oi, eli Kantonin-kiinaksi ”hengen rakkaus”.

Kokonaisvaltaiselle vieroitukselle oli selkeä tarve ja niin keväällä 1984 perustettiin toinen vieroituskeskus Tan Ka Wanin syrjäiseen kylään. Nykyään Tan Ka Wan vastaanottaa kerrallaan 38 miestä yhdeksän kuukauden vieroitusohjelmaansa, ja puolimatkankodin 3–6 kuukauden kuntoutusohjelmassa on 26 paikkaa.

Vieroitushoitoa ilman lääkkeitä

Nykyisin vieroitukseen tulevat miehet ovat useimmiten synteettisten aineiden käyttäjiä. Myös päihteiden sekakäyttö on yleistä. Ling Oissa vieroitushoidossa ei käytetä lääkkeitä. Sen sijaan työn ydin on työntekijöiden ja vapaaehtoisen antamassa huolenpidossa, rukouksessa sekä entisten käyttäjien vertaistuessa. Lähetysseuran suomalaiset työntekijät ovat kulkeneet yli neljä vuosikymmentä uusien ja vanhojenkin veljien rinnalla, kärsivällisesti tukien ja rakkaudella rukoillen.

Vuosikymmenten yhteistyön jälkeen Ling Oin työ siirtyy huhtikuussa 2014 Lähetysseuralta Hongkongin kirkolle. Ling Oin huumevieroitustyö on saavuttanut Hongkongin kirkon, yhteiskunnan sekä hallituksen tuen, joten aika on kypsä siirtymälle.

Lähetysseura jatkaa Ling Oin työn tukemista sen tavoittavan työn ohjelmassa, jonka välityksellä Ling Oin asiantuntemusta viedään manner-Kiinan köyhien alueiden huumevieroituskeskuksiin. Lähetysseuran aluepäällikkö Jan-Eerik Leppäsen sanoin ”Ling Oi on osoittanut palvelutyöllään, että on mahdollista rakentaa uusi päihteetön elämä kristillisen kuntoutusohjelman avulla”.

Teksti ja kuva Upu Leppänen