Lähetysseuran entinen lähetysjohtaja Henrik Smedjebacka on kuollut

Henrik Smedjebacka toimi Lähetysseuran lähetysjohtajana vuodesta 1981 aina eläkkeelle siirtymiseensä saakka vuoden 1991 lopussa. Kuva: Pirre Saario

Suomen Lähetysseuran entinen lähetysjohtaja Henrik Smedjebacka kuoli eilen 5.11.2012.

Teologian tohtori, dosentti Henrik Smedjebacka oli syntynyt 14.12.1925 Teerijärvellä. Hänet vihittiin papiksi vuonna 1950. Suomen Lähetysseuraan hän tuli vuonna 1951 ruotsinkielisen työn sihteeriksi.

Henrik ja Bodil Smejdebacka toimivat Lähetysseuran työntekijöinä Tansaniassa 1955-65. Henrik Smedjebacka työskenteli Tansaniassa mm. Makumiran pappisseminaarin opettajana ja kirkon eteläisen synodin presidenttinä.

Vuodesta 1968 lähtien Smedjebacka toimi Lähetysseurassa mm. kansainvälisten asiain sihteerinä. Vuonna 1981 hänet valittiin Lähetysseuran lähetysjohtajaksi. Eläkkeelle hän siirtyi vuoden 1992 alusta.

Lähetysseuran nykyinen toiminnanjohtaja Seppo Rissanen kuvaa edeltäjänsä työtä:

-Henrik Smedjebacka teki merkittävän elämäntyön Suomen Lähetysseuran palveluksessa. Hänelle oli tärkeää lähetystyön kokonaisvaltaisuus, evankeliumin julistuksesta nouseva lähimmäisen palvelu. Kansainvälisissä ekumeenisissa järjestöissä Smedjebacka halusi rakentaa kirkkojen välistä yhteyttä luterilaisesta ulottuvuudesta käsin. Hän näki myös lähetystyön suuren muutoksen ajan koittaneen etelän kirkkojen tultua mukaan.