Lähetysseuran edustaja osallistuu Kirkkojen maailmanneuvoston yleiskokoukseen Busanissa

Toiminnanjohtaja Seppo Rissasella on Kirkkojen maailmanneuvoston kokouksessa puheoikeus. Teologian tohtori Mari Pöntinen (vas.) sekä tiedottaja Joanna Lindén-Montes (oik.) osallistuvat myös kokoukseen.

Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Seppo Rissanen osallistuu Kirkkojen maailmanneuvoston kokoukseen, joka pidetään 30.10.8.11. Busanissa Etelä-Koreassa.

Kirkkojen maailmanneuvosto myönsi alkuvuodesta Lähetysseuralle lähetystyöhön erikoistuneen ekumeenisen palvelujärjestön aseman (specialized ministries status). Asema oikeuttaa Lähetysseuran lähettämään KMN:n yleiskokouksiin edustajan, jolla on kokouksessa puheoikeus.

Lisäksi Lähetysseurasta osallistuvat teologinen erityisasiantuntija Mari Pöntinen sekä Etiopian-työntekijät FM, luokanopettaja Kirsi Leikola ja TM, pastori Risto Leikola. Tiedottaja Joanna Lindén-Montes toimii kokouksessa Kirkkojen maailmanneuvoston valokuvaajana.

Yleiskokouksessa hyväksytään Kirkkojen maailmanneuvoston uusi lähetysasiakirja, joka painottaa syrjittyjen kansanryhmien osallistumista kirkkojen toimintaan. Toiminnanjohtaja Seppo Rissanen kertoo, että asiakirja on tärkeä myös Lähetysseuran työlle.

”Etelän kirkot haluavat toimia aktiivisesti lähetystyössä. Lähetysasiakirja kohdistaa huomion erityisesti niiden ihmisten osallistumiseen, jotka elävät eri tavoin syrjittyinä. Me Lähetysseurassa tunnemme hyvin nämä haasteet ja toivomme, että kirkossamme entistä laajemmin herättäisiin näkemään, kuinka paljon enemmän me voimme tehdä hyvää läheisessä yhteistyössä toisten kanssa.”

Lähetysasiakirjan ”Together Towards Life: Mission and Evangelism in Changing Landscapes” työstäminen alkoi edellisen vuonna 2006 pidetyn yleiskokouksen jälkeen. Edellinen kirkkojen yhteinen asiakirja on vuodelta 1982.

”Kirkkojen maailmanneuvoston uusi lähetysasiakirja pyrkii avaamaan eri puolilla maailmaa toimiville kirkoille niitä maailmanlaajuisia muutoksia, jotka vaikuttavat kirkon todistukseen Kristuksesta. KMN:n tehtävähän on erityisesti vaalia ja edistää Kristuksen maailmanlaajan kirkon ykseyttä. Ykseyden tavoitetta ei voi erottaa kirkon lähetystehtävästä. Nämä kaksi puolta kirkollisessa elämässä kohtaavat nyt uudella tavalla muun muassa meneillään olevan kansainvälisen muuttoliikkeen seurauksena”, Seppo Rissanen painottaa.

Yhteistyötä Etiopian evankelisen Mekane Yesus -kirkon kanssa

Etiopian evankelisen Mekane Yesus -kirkon ja Lähetysseuran yhteinen workshop-työskentely tuo esille lähetystyön syrjittyjen kansanosien parissa. Kirsi Leikolan työssä Etiopiassa painottuvat erityisesti kulttuuriin liittyvät kysymykset ja syrjittyjen ihmisryhmien asema. Risto Leikola toimii neuvonantajana kirkon työssä, joka tavoittaa uusia ihmisryhmiä. Tässäkin toiminnassa kiinnitetään erityshuomio syrjittyihin ihmisryhmiin.

”Lähetysseuran toivottiin osallistumisellaan vahvistavan lähetyksen tärkeyttä kirkon elämässä”, Seppo Rissanen kertoo.

”Iloitsemme siitä, että voimme yhdessä etiopialaisten ystäviemme kanssa kertoa pohjoisen ja etelän lähetysyhteistyöstä.”

Kirkkojen maailmanneuvosto on laajin ekumeenisen liikkeen yhteistyöelin. Siihen kuuluu 349 kirkkoa 110 maassa. Kirkkojen jäsenmäärä edustaa 560 miljoonaa kristittyä.

***

Lisätietoja toiminnanjohtaja Seppo Rissanen, seppo.rissanen@suomenlahetysseura.fi  puh. 020 7127 333.

Seppo Rissanen kertoo kokouksesta Facebook-sivullaan https://www.facebook.com/seppo.rissanen