Lähetysseuran budjetti ensi vuonna 29,5 miljoonaa euroa

Lähetysseura vahvistaa kirkollista työtä Aasiassa

Suomen Lähetysseuran hallituksen 14.12. hyväksymän budjetin mukaan Lähetysseuran vuoden 2013 varsinaisen toiminnan kulut ovat 29,5 miljoonaa euroa. Summa on lähes sama kuin tänä vuonna.

Budjetoiduista kuluista 21,3 miljoonaa euroa eli noin 72 prosenttia on osoitettu ulkomaantyöhön. Kotimaassa tapahtuvaan varainhankinta-, tiedotus-, koulutus- ja kasvatustyöhön käytetään 4,9 miljoonaa euroa sekä muihin yhteisiin toimintoihin 3,3 miljoonaa euroa.

Syrjittyjen ja kirkon ulkopuolella olevien pariin

Lähetysseuran strategian mukaan ulkomaisen toiminnan painopisteitä ovat kirkkojen julistus- ja diakoniatyön vahvistaminen, köyhyyden vähentäminen ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden edistäminen.

– Ulkomaantyössä vahvistetaan julistustyötä kirkon ulkopuolella olevien, köyhien ja syrjittyjen parissa. Lähetysseura jatkaa uusien toimintatapojen kehittämistä syrjittyjä ryhmiä tavoittavassa työssä. Resursseja kohdistetaan kasvavassa määrin Aasiaan, muun muassa Nepaliin ja Kambodzhaan, missä Lähetysseura tukee syntymävaiheessa olevia kirkkoja. Tuki kirkkojen työntekijäkoulutukselle jatkuu vahvana, mm. stipendiaattitoiminta. Sillä vahvistetaan kumppanien omaehtoisuutta ja osaamista, ulkomaantyön johtaja Rolf Steffansson kertoo.

Lähetysseuran kummitoiminta täyttää ensi vuonna 25 vuotta. Sillä mahdollistetaan syrjäytymisvaarassa olevien lasten koulutusta eri puolilla maailmaa.

Myös toiminta erityisesti haavoittuvien ryhmien ihmisoikeuksien vahvistamiseksi on kasvussa. Strategian mukaan voimavaroja suunnataan ruokaturvan parantamiseen, aidsin vastaiseen taisteluun sekä rauhan ja sovinnon edistämiseen.

Tuloissa ei suuria muutoksia

Lähetysseura on varautunut siihen, että kannatustulojen kasvun pysähtyminen rajoittaa toimintaa. Ensi vuoden kannatustuottotavoite on 19,7 miljoonaa euroa. Seurakunnilta saatavissa tuloissa varaudutaan vähäiseen laskuun, suorissa lahjoitus- ja keräystuotoissa tavoitellaan pientä kasvua. Ulkoasiainministeriön kehitysyhteistyötukea Lähetysseura saa 7,7 miljoonaa euroa.

Ulkomaisen työn määrärahat sekä lähetystyöntekijöiden määrä pyritään pitämään ennallaan. Kotimaantoimintojen budjettikehys pienenee, mikä edellyttää toiminnallisia muutoksia ja vähennyksiä henkilöstömäärässä. Hallinnosta vähennetään eläköitymisten ja osa-aikaisuusjärjestelyiden avulla viisi henkilötyövuotta.

– Lähetysseuran toiminta on ollut alijäämäistä vuodesta 2010 lähtien, koska emme ole vähentäneet ulkomaiseen työhön suunnattuja resursseja. Alijäämää on pienennetty vuosittain tavoitteena, että vuonna 2014 taloutemme saataisiin tasapainoon. Ensi vuoden alijäämäksi on arvioitu 0,5 miljoonaa euroa, talousjohtaja Lauri Haavisto kertoo.

Suomen Lähetysseura (perustettu 1859) on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen sekä muun muassa Luterilaisen maailmanliiton kanssa.  Kaikki ev.lut. seurakunnat ovat Lähetysseuran jäseniä. Lisäksi Lähetysseuran toimintaa tukevat useat kristilliset järjestöt.

mm. Nepalissa ja Kambodzhassa. Kambodzhan pieni luterilainen kirkko on vasta muutaman vuoden ikäinen