Lähetysseuralta apua Venezuelan pakolaisille ja Gazan sairaaloille

Luterilainen maailmanliitto kouluttaa ja tukee Kolumbiaan tulleita venezuelalaispakolaisia. Kuva LML

Suomen Lähetysseura on myöntänyt 30 000 euroa itä-Jerusalemissa sijaitsevalle Augusta Victorian sairaalalle avustustyöhön Gazan sairaaloissa sekä saman verran venezuelalaispakolaisten auttamiseen Kolumbiassa. Apu ohjataan perille Luterilaisen maailmanliiton kautta.

Kolumbiassa puoli miljoonaa venezuelalaispakolaista

Venezuelassa jo vuosia jatkuneen poliittisen kriisin vuoksi yli miljoona ihmistä on lähtenyt maasta muualle. Puoli miljoonaa heistä on päätynyt pakolaisiksi Kolumbiaan.

Kolumbian rajan tuntumassa sijaitsevaan Araucan maakuntaan on tullut yli 20 000 venezuelalaispakolaista. Heidän tilanteensa on heikko: elinolot ovat huonot, rahaa ruokaan ja muihin tarvikkeisiin ei ole ja työnsaanti on vaikeaa.

Lähetysseura on tukenut jo pitkään Luterilaisen maailmanliiton työtä Kolumbiassa, muun muassa Araucassa. Luterilainen maailmanliitto tarjoaa pakolaisille ruoka- ja tavarakuponkeja sekä ohjausta työnhakuun. Lisäksi erityisesti naisille ja nuorille annetaan koulutusta turvallisuuskysymyksistä, oikeuksista ja elinolojen parantamisesta.

Gazan sairaaloissa pulaa hoitotarvikkeista

Toukokuun 14. päivänä kymmenet tuhannet palestiinalaiset kerääntyivät osoittamaan mieltään Gazan rajoille pystytetyille aidoille. Israelin armeijan tulituksessa kuoli yli 60 ihmistä ja noin 2 800 haavoittui.

Gazan huonosti varustellut sairaalat ja terveysasemat eivät pysty hoitamaan kaikkia haavoittuneita. Luterilaisen maailmanliiton ylläpitämä Augusta Victorian sairaala itä-Jerusalemissa lähetti 16. toukokuuta ensimmäisen ryhmän lääkäreitä ja hoitajia sekä lääkkeitä ja hoitotarvikkeita Gazaan. Sen jälkeen muitakin ryhmiä on käynyt avustamassa Gazan sairaaloissa.

Tue Suomen Lähetysseuran katastrofityötä