Lähetysseuralta 50 000 euroa katastrofitukea Kolumbian tulvauhreille

Chocón maakunta Koillis-Kolumbiassa on maan vähiten kehittynyttä aluetta

Suomen Lähetysseura on myöntänyt katastrofirahastostaan 50 000 euroa tulvauhrien avustamiseen Luoteis-Kolumbiaan Chocón alueelle.

Ankarat trooppiset myrskyt koettelivat läntistä Kolumbiaa viime vuoden lopulla. Myrskyt ja sateet nostivat Atrato-, Andagueda- ja Capa -jokien pintaa ja aiheuttivat suuria tulvatuhoja alueen paikallisväestölle. Erityisen suuria tuhot olivat Chocón alueella, jossa Lähetysseura tukee Luterilaisen maailmanliiton työtä.

Luterilainen maailmanliitto on käynnistänyt laajan avustushankkeen, jonka tavoitteena on tukea tulvista pahimmin kärsineitä ihmisiä. Chocón väestö koostuu lähinnä afro-kolumbialaisista sekä alkuperäiskansoista, joiden asema on muutenkin vaikea.

Välitöntä katastrofiapua saa runsas viisi tuhatta vaikeimmassa asemassa olevaa ihmistä. Ruoka- ja materiaaliavun lisäksi hankkeeseen sisältyy tulva-alueiden väestön ruokaturvaa sekä katastrofikestävyyttä parantavia toimenpiteitä. Hankkeen kokonaiskesto on 12 kuukautta.

Lähetysseura antoi katastrofiapua samalle alueelle myös vuoden 2011 alussa. Luoteis-Kolumbiassa sijaitsevaa Chocón maakuntaa on yksi Kolumbian köyhimpiä ja edelleen pahiten maan sisäisestä konfliktista kärsiviä alueita. Lähetysseura on tukenut Luterilaisen maailmanliiton toimintaa Kolumbiassa ja erityisesti Chocón alueella vuodesta 2006.

Tue Lähetysseuran katastrofityötä