Lähetysseuralta 30 000 euroa Kiinan maanjäristysuhrien auttamiseen

Sichuanin maanjäristyksen tuhoalueen taloista 60 % arvioidaan vahingoittuneen. Kuva Amity Foundation

Suomen Lähetysseura on myöntänyt 30 000 euroa katastrofiavustusta kiinalaiselle yhteistyökumppanilleen Amity Foundationille 20.4. Sichuanissa tapahtuneen maanjäristyksen uhrien auttamiseksi.

Sichuanin maakunnassa Kiinassa aamu kahdeksalta tapahtunut maanjäristys oli voimakkuudeltaan 7,0 Richterin asteikolla. Amity Foundationin antamien arvioiden mukaan maanjäristyksen tuhoista kärsii 1,5 miljoonaa ihmistä. Kuolonuhreja on lähemmäs 200, kadonneita 25 ja loukkaantuneita yli 11 000. Jälkijäristyksiä on raportoitu yli 2 000 ja 60 % tuhoalueen taloista arvioidaan vahingoittuneen.

Amity Foundationin katastrofiaputiimi on ollut paikalla tekemässä tilannearviota ja jakamassa ensivaiheen hätäapua. Viranomaiset sekä muut paikalliset kansalaisjärjestöt ovat toimittaneet telttoja, ruokaa ja juomavettä.

Amity keskittää katastrofitoimintansa kaikista haavoittuneimpiin avuntarvitsijoihin Lushanin kunnan syrjäisimmillä seuduilla, minne muiden antama apu ei ole vielä ehtinyt. Avustustoimien kohteena on 1500 asuntonsa menettänyt perhettä. Eniten tarvetta on riisistä ja ruokaöljystä, puhtaasta juomavedestä ja asuntonsa menettäneillä teltoista, huovista ja muovilakanoista. Ruoka-avustusta annetaan yhden kuukauden tarpeisiin.

Järistys sattui lähellä aluetta, jossa maanjäristys tappoi vuonna 2008 kymmeniä tuhansia ihmisiä. Myös silloin Lähetysseura tuki Amity Foundationin avustustoimia maanjäristyksen uhrien auttamiseksi ja tuhojen korjaamiseksi.

Amity Foundation on kirkkojen kansainvälisen katastrofi- ja kehitysyhteistyöjärjestö ACT-allianssin jäsen.

Tue Lähetysseuran katastrofityötä

Suomen Lähetysseuran katastrofityötä voi tukea lahjoittamalla tilille IBAN: FI60 8179 9710 0312 86, BIC: DABAFIHH, viestikenttään AUTA; soittamalla numeroon 0600 11320 (20,28 e + pvm.), lähettämällä tekstiviesti AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16155 tai netissä www.suomenlahetysseura.fi/katastrofikerays

Katso video ”Toipuminen”, joka kertoo ihmisten toipumisesta ja elämän jälleenrakentamisesta Sichuanissa 2008 maanjäristyksen jälkeen (Suomen Lähetysseura 2011)