Lähetysseuralle myönnettiin kirkon ympäristödiplomi jo toista kertaa ainoana järjestönä

Lähetysseura sitoutuu uudessa ympäristöohjelmassaan vähentämään lennoista aiheutuvia päästöjä 30 prosenttia ja pienentämään energiankulutusta 10 prosenttia vuoteen 2028 mennessä.

Koululaisia ulkona puuntaimia käsissään. Taustalla vihreitä puita.
Oppilaat osallistuivat tiikin taimien istuttamiseen Lähetysseuran hankkeessa Mitejan kylän peruskoulussa Tansaniassa. Kuva: Virve Rissanen.

Lähetysseura sai 2019 ensimmäisenä kristillisenä järjestönä kirkon ympäristödiplomin. Joulukuussa 2023 kirkkohallitus myönsi Lähetysseuralle diplomin uudelle kaudelle 2024–2028, ja Lähetysseura on edelleen ainoa diplomin saanut järjestö.

Diplomi voidaan antaa ehdot täyttäville seurakuntayhtymille, itsenäisille seurakunnille, tuomiokapituleille, Kirkkohallituksen virastolle, kirkon lähetysjärjestöille ja Järjestöt ja kirkko -yhteistyösopimuksen solmineille järjestöille.

Ympäristödiplomin saamiseksi Lähetysseuran on täytynyt laatia oma ympäristöohjelma. Lähetysseuran uusi ohjelma auditoitiin, ja auditointipalautteen mukaan ohjelma on kunnianhimoinen ja esimerkillinen tiennäyttäjä kirkon piirissä. Ympäristödiplomiin vaaditaan 100 pistettä, ja Lähetysseuran pistemäärä oli 252 pistettä.

”Lähetysseura pyrkii hiilineutraaliuteen 2030 mennessä. Pääkeinoina tässä ovat hiilidioksidipäästöjen pienentäminen, vastuullinen sijoittaminen sekä hiilinielujen kasvattaminen. Viimeinen keino on päästöjen hyvitys. Ohjelmassa olemme esimerkiksi sitoutuneet vähentämään lentojemme hiilidioksidipäästöjä 30 prosenttia ja pienentämään energiankulutusta 10 prosenttia ohjelmakauden aikana”, sanoo Lähetysseuran ilmastoasiantuntija Elina Lehikoinen.

Edellinen ympäristöohjelma keskittyi Suomen toimintoihin, mutta uudessa ohjelmassa mukana ovat myös alue- ja maatoimistot. Ympäristökysymykset huomioidaan muun muassa hankinnoissa ja matkustuksessa.

”Esimerkiksi ohjeenamme on, että Suomen sisällä ei matkusteta lentämällä. Lähetysseuran työ maailmalla edellyttää lentoja ulkomaille, mutta niitäkin arvioidaan aina kriittisesti ja hyödynnetään etäyhteyksiä aina, kun se on mahdollista”, Lehikoinen sanoo.

Lähetysseuran tapahtumissa, seminaareissa ja kutsuvierastilaisuuksissa tarjotaan kasvisruokaa. Lähetysseuran rippileireillä ja yleisemmin Päiväkummun tapahtumissa vähintään joka toinen ruoka on kasvisruoka. Nuorten omana tavoitteena ohjelmaan on kirjattu, että Päiväkummussa kaikki ruokailut ovat vuodesta 2025 alkaen lihattomia.

”Ympäristöohjelmalla pienennämme hiilijalanjälkeämme, mutta on tärkeää huomata, että Lähetysseuralla on myös pitkälle ulottuva hiilikädenjälki ympäristöhankkeidemme kautta.  Hiilikädenjälkeä kasvattaa myös Lähetysseuran aktiivinen ilmastoviestintä Suomessa”, Lehikoinen sanoo.

Hiilikädenjäljellä tarkoitetaan tuotteiden ja palveluiden aikaansaamia positiivisia päästövaikutuksia.