Lähetysseura valmistautuu nälkäkriisin pahenemiseen Länsi-Afrikassa

Lapsi syö laihaa velliä

Viime vuoden heikkojen sateiden takia nälkäkriisi pahenee Länsi-Afrikassa. Senegalissa ja Mauritaniassa nälkä uhkaa 1,3 miljoonaa asukasta. Lähetysseura valmistautuu tukemaan kaikkein haavoittuvimpia kansanosia paikallisten kumppaniensa kautta.

Viime vuoden kylvökauden heikot sateet romahduttivat viljan tuotannon jopa puoleen Mauritaniassa. Senegalissakin viljavarastot hupenevat uhkaavasti.  Viljan hinta on noussut, ja köyhillä on entistä vähemmän varaa ostaa ruokaa.

”Senegalin luterilaisen kirkon toiminta-alueella riskialueeksi on tällä hetkellä luokiteltu Tattaquinen alue maan keskiosissa”, kertoo Senegalista juuri työmatkalta palannut kehitysyhteistyökoordinaattori Tiina Tuominen.

”Suuressa osissa kyliä sato menetettiin lähes kokonaan, koska sateita tuli hyvin niukasti. Viljavarastot, jotka ovat normaalisti tähän aikaan vuodesta täysiä, ovat jo nyt tyhjiä. Väestö sinnittelee muualla asuvilta sukulaisilta tulevan avun varassa, mutta huoli toimeentulosta ja ruuan riittämisestä on suuri.”

Tuomisen mielestä tilanne tulee olemaan erityisen kriittinen toukokuusta lähtien, jolloin pitäisi aloittaa uusi kylvökausi.

”Mistä viljelijät saavat siemenviljaa?  Ihmisten voimat ovat silloin vähissä ruokapulan takia ja he sairastuvat herkemmin. Samaan aikaan kriisi leviää myös useammille alueille, kun viljavarastot loppuvat myös sieltä, missä saatiin edes jonkinlainen sato. Näin avunsaanti heikoimmassa asemassa oleville alueille heikentyy edelleen”, Tiina Tuominen arvioi.

Sadekausi alkaa Senegalissa kesä-heinäkuussa, ja esimerkiksi hirssisatoa satoa päästään korjaamaan vasta lokakuussa.

Senegalin hallitus ja YK:n humanitaarisen avun paikallistoimisto ovat teettäneet tilannearvion maan pohjoisilla ja itäisillä alueilla. Tilanne näillä alueilla on kriittinen. Paikallinen Punainen risti ja Punainen puolikuu arvioivat, että varsinkin maan koillis- ja keskiosissa ruokatilanne on hälyttävä.  Jopa puolen miljoonan ihmisen arvioidaan kärsivän nälästä, ja määrä on nousussa.

Lähetysseura on lähettänyt tammikuussa Luterilaisen maailmanliiton Mauritanian-maaohjelmalle 150 000 euroa. Mauritanian kaakkoisosassa nälkätilannetta vaikeuttavat myös naapurimaasta Malista tulleet pakolaiset. Noin 10 000 malilaista on paennut Fassalaan Mauritanian puolelle taisteluja, joita maan armeija käy paikallista itsenäisyysliikettä vastaan.

Lähetysseura tarvitsee katastrofirahastoonsa lisää varoja, jotta se pystyy varautumaan nälänhädän uhrien avustamiseen lähitulevaisuudessa.

Lisätietoja:
kehitysyhteistyökoordinaattori Tiina Tuominen, puh. 0400-891 667
katastrofityön koordinaattori Mari Tuohimaa, puh.  043 8245 079
Lähetysseuran Länsi-Afrikan aluepäällikkö Tor-Erik Store, puh. +221 77 03 50 148

Suomen Lähetysseuran katastrofityötä voi tukea:
•    lahjoittamalla tilille Sampo 800014-161130/viesti AUTA, netissä www.mission.fi/katastrofikerays
•    soittamalla numeroon 0600 02020 (19,95 euroa + pvm)
•    lähettämällä tekstiviesti AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16160.

jota on jäänyt kupin pohjalle. Kuva: Luterilainen maailmanliitto