Lähetysseura vaatii verovälttelyyn puuttumista järjestöjen yhteiskampanjassa

Suomen Lähetysseura on mukana laajassa järjestökoalitiossa, joka vaatii hallitukselta ripeitä toimia verovälttelyyn puuttumiseksi. Tänään käynnistynyt 430 miljoonaa mahdollisuutta -kampanja muistuttaa, että hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitäminen ja ekologisen kriisin sosiaalisesti oikeudenmukainen torjuminen edellyttävät veropohjan aukkojen tukkimista. Suomen verolainsäädännön puutteet ruokkivat myös haitallista kansainvälistä verokilpailua, jonka seurauksista kärsivät eniten kehittyvät maat.

– Veronkannon yhteiset pelisäännöt ja läpinäkyvyys ovat avainasemassa siinä, pääsevätkö maailman köyhät maat mukaan kehitykseen vai eivät. Tilanne ei ole vain epäreilu vaan myös järjenvastainen: Afrikasta karkaa verotettavia tuloja enemmän kuin manner vastaanottaa kehitysrahoitusta, sanoo Lähetysseuran taloudellisen oikeudenmukaisuuden asiantuntija Niko Humalisto.

Hallitusohjemassa on luvattu puuttua verovälttelyyn, mutta monet käytännön toimet ovat typistyneet selvityksiksi tai tippuneet kokonaan pois hallitusohjelmasta. 430-kampanja kirittää hallitusta veropohjan aukkojen tukkimisessa.

– Pelkästään koroilla tehtävään verosuunnitteluun sekä osinkoverotuksen epäkohtiin puuttumalla Suomi saisi joka vuosi 430 miljoonaa euroa lisätuloja. Varoja tarvitaan kipeästi ihmisoikeuksien turvaamiseen ja ympäristönsuojeluun, sanoo kampanjaa koordinoivan yritysvastuujärjestö Finnwatchin veroasiantuntija Saara Hietanen.

Väestön ikääntyminen ja työikäisten määrän kutistuminen asettavat tulevaisuudessa isoja haasteita hyvinvointiyhteiskunnan rahoitukselle. Samaan aikaan ilmastonmuutoksen vastainen kamppailu sekä eriarvoisuuden vähentäminen vaativat mittavia julkisia lisäpanostuksia niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.