Lähetysseura on mukana 14 järjestön yhteisessä testamenttikampanjassa: Testamentti-ilta 29.1.2016

Yleishyödyllisille yhteisöille tehdyt testamenttilahjoitukset ovat verovapaita. Lähetysseuran sitoutuminen kumppaneihinsa ja hyvä paikallisten olojen tuntemus takaavat varojen perillemenon ja tehokkaan käytön. Lähetysseura on muun muassa suurimpia kirkollisia vammaistyön toteuttajia maailmassa.  Kuva Thuson kuntoutuskeskuksesta Botswanasta

Hyvä testamentti on 14 järjestön tammikuun 19 alkava yhteiskampanja, jossa tuodaan esiin yleistä tietoa testamentin tekemisestä ja mahdollisuutta tehdä testamentti yleishyödyllisen toiminnan tukemiseksi.

Suomen Lähetysseuralle testamenttilahjoitukset ovat olleet tärkeä osa sen varainhankintaa aina 1800-luvulta lähtien.

Jos lähetystyö on ollut lähellä sydäntä, haluaa moni tukea lähetystyötä vielä testamentissaankin – varsinkin jos rintaperillisiä ei ole. Yhä yleisempää on myös testamentata osa omaisuudesta hyväntekeväisyyteen. Lähetysseuran saamat testamenttitulot vaihtelevat vuosittain, mutta keskimäärin ne ovat vajaa kymmenen prosenttia Lähetysseuran kokonaistuloista. Vuonna 2014 Lähetysseura sai testamenttituloja runsas kaksi miljoonaa euroa.

Anna hyvän kiertää

– Jos minä pystyn vielä kuolemani jälkeen auttamaan ihmisiä, niin miksen tekisi sitä? kertoo Maija-Liisa.

Maija-Liisalla ei itsellään ole serkkuja lähempiä sukulaisia, joten kun hänen äitinsä kuoli runsas kaksikymmentä vuotta sitten, päätti hän tehdä testamentin. Luontevaksi kohteeksi valikoitui Suomen Lähetysseura.

– Nuoruuden haaveeni oli tulla sairaanhoitajaksi ja lähteä lähetystyöhön. Se ei ihan toteutunut, mutta lähetystyö on aina ollut jollakin tavalla mielessä, Maija-Liisa kertoo.

– Työni puolesta olen ollut tekemisissä erilaisten ja erimaalaisten ihmisten kanssa. Olen myös oleskellut pidempiä aikoja muun muassa Portugalissa ja Ranskassa kristillisten järjestöjen työssä. Jo lapsena kotona ja pyhäkoulussa opin, että antaessaan saa. Eläkkeelle jäätyäni olen ollut vapaaehtoistyössä monessa eri järjestössä. Lähetysseuran Vanha liina -myymälässä aloitin kymmenisen vuotta sitten.

Lähetysseura auttaa järjestelyissä

Lähetysseuran juristi auttaa tarvittaessa testamentin tekemisessä. Testamentin tekijän niin toivoessa Lähetysseura hoitaa myös hautajaisjärjestelyt, perunkirjoituksen ja pesänjaon.

Maija-Liisakin on jo suunnitellut hautajaisensa pitopaikkaa, kutsuttavia ja virsiä myöten.

– Tunnen oloni niin turvalliseksi. Ainoa, mitä minun pitää vielä hankkia, on edunvalvoja. Sitä ei Lähetysseura tee.

Suomen Lähetysseura käyttää varat testamentin laatijan toivomalla tavalla, esimerkiksi evankelioimistyöhön, teologiseen koulutukseen, lasten ja naisten kouluttamiseen, vammaistyöhön tai yleisesti Lähetysseuran työhön. Maija-Liisa haluaa oman perintönsä käytettäväksi Lähetysseuran Ranskan-työhön, jota hän on seurannut sen alusta asti tuttujen lähetystyöntekijöiden kautta.

Hyvä testamentti

Järjestöjen yhteiseen Hyvä testamentti -kampanjaan sisältyy erilaista viestintää ja mainontaa pitkin vuotta. Kampanjan organisaattori on Vastuullinen Lahjoittaminen, VaLa ry. Kampanjan verkkosivuilla on testamentteihin ja perimykseen liittyvää tietoa, testamenttilahjoittajien kertomuksia sekä kaikkien kampanjassa mukana olevien järjestöjen esittelyt. Verkkosivujen kautta voi myös lähettää kysymyksiä lakiasiantuntijalle. Verkkosivujen osoite on hyvatestamentti.fi

Miten tehdä testamenttilahjoitus Suomen Lähetysseuralle
………….

Testamentti-ilta 29.1. Lähetystalolla

Suomen Lähetysseura järjestää testamentti-illan torstaina 29.1. klo 18 Lähetystalolla (Tähtitorninkatu 18, 00140 HKI).

Miten tehdään testamentti? Mitä tulee ottaa huomioon testamenttia laatiessa? Mukana Lähetysseuran hallintojohtaja, varatuomari Tarja Larmasuo ja varatuomari Piia Jeremejeffin Asianajotoimisto Legistum Oy:stä. Mahdollisuus kysymyksiin ja keskusteluun.

Tarjolla kahvia klo 17.30 alkaen. Ilmoittautumiset tarjoilun vuoksi 25.1. mennessä osoitteeseen testamentit@suomenlahetysseura.fi tai puh. 020 712 7231.

Tarinoita hyvästä testamentista (YouTube)