Lähetysseura mukana kirittämässä yritysvastuulakia Suomeen

#Ykkösketjuun-kampanjassa on mukana yli 70 yritystä, kansalaisjärjestöä ja ammattiliittoa. Kampanjaa koordinoi yritysvastuujärjestö Finnwatch.

Yli 70 yritystä, kansalaisjärjestöä ja ammattiliittoa vaatii Suomeen ihmisoikeuksia koskevaa yritysvastuulakia. Suomen Lähetysseura on ollut mukana rakentamassa #Ykkösketjuun-kampanjaa, joka muistuttaa päättäjiä siitä, että Suomi on kansainvälisessä vertailussa jäämässä jälkeen yritysvastuulainsäädännössä.

– Globaali yritystoiminta luo parhaimmillaan hyvinvointia ja nostaa ihmisiä köyhyydestä. Kuitenkin jotkut yritykset rikkovat ihmisoikeuksia tuotantoketjussaan. Nykyisin suomalaiset kuluttajat eivät voi tietää, ovatko heidän ostamansa tuotteet vastuullisesti tuotettuja. Lähetysseura on mukana vaatimassa lakia, joka puuttuu tähän ongelmaan, sanoo Lähetysseuran taloudellisen oikeudenmukaisuuden asiantuntija Niko Humalisto.

#Ykkösketjuun-kampanjan tavoittelema laki velvoittaisi yritykset selvittämään ihmisoikeusvaikutuksensa myös Suomen ulkopuolelle ulottuvissa alihankintaketjuissaan sekä välttämään ja vähentämään mahdollisia kielteisiä vaikutuksia. Laki perustuu ihmisoikeuksia koskevaan huolellisuusvelvoitteeseen, joka määritellään YK:n ihmisoikeuksia ja yritystoimintaa koskevissa ohjaavissa periaatteissa. Vastuu alihankintaketjujen valvonnasta halutaan siirtää asiakkailta yrityksille.

#Ykkösketjuun-kampanjan tavoitteena on saada yritysvastuulaki kirjattua Suomen seuraavan hallituksen ohjelmaan. Useissa maissa kuten Ranskassa, Sveitsissä ja Alankomaissa on jo lähdetty säätämään yrityksille sitovaa ihmisoikeuksia koskevaa huolellisuusvelvoitetta.

Finnwatchin koordinoima kampanja kutsuu kaikki suomalaiset mukaan. Kampanjan verkkosivuilla tukensa laille voivat ilmoittaa niin eduskuntavaaliehdokkaat, yritykset, järjestöt kuin yksityishenkilötkin.

Kampanjan tavoittelemaan lakiin sitoutuneet eduskuntavaaliehdokkaat ja puolueiden ranking-lista julkaistaan myöhemmin syksyllä.

Lisätiedot:

ykkösketjuun.fi

Ph.D. Niko Humalisto, taloudellisen oikeudenmukaisuuden asiantuntija, Suomen Lähetysseura, niko.humalisto@suomenlahetysseura.fi, puh.  +358 40757 4036