Lähetysseura lähettää edelleen lähetystyöntekijöitä

Viron evankelisluterilaisen kirkon nuorisotyössä toimiva Pia Ruotsala laulaa kuoron kanssa Tallinnan Tuomasmessussa. Ruotsalan perhe on työskennellyt myös Jordaniassa. Kuva: Veiko Ilus

Suomen Lähetysseura kouluttaa jatkuvasti uusia lähetystyöntekijöitä ulkomaantyöhön. Yhteistyökirkot ja muut kumppanit tarvitsevat heidän ammattitaitoaan ja asiantuntemustaan. Tammikuussa 2012 lähtee seitsemän uutta työntekijää Aasiaan ja Afrikkaan. Seurakuntien ja yksityisten tuki on edelleen tärkeä.

Yhteistyökirkot ja muut kumppanit lähettävät Lähetysseuralle työntekijäpyyntöjä. Niiden mukaan valitaan tulevat ulkomaantyöntekijät kirkon kansainvälisen työn koulutukseen, joka kestää 9 kuukautta. Koulutuksen aikana ulkomaanosasto valmistelee työntekijän siirtymisen ulkomaantyöhön. Työntekijät menevät paikallisen yhteistyökumppanin palvelukseen.

”Lähetysseura on haluttu kumppani. Saamme jatkuvasti yhteistyöpyyntöjä eri puolilta maailmaa”, ulkomaantyön johtaja Rolf Steffansson toteaa.

”Toiminnassamme korostamme työtä köyhien ja syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa. Jeesus sanoi, että hänen tehtävänään oli hyvien uutisten tuominen köyhille. Hänen toimintansa merkitsi ihmisille sekä hengellistä muutosta että ulkoisten elinehtojen muuttumista. Haluamme nähdä tämän toteutuvan myös meidän työmme kautta”, Steffansson jatkaa

Toiminnan perustana on ihmisoikeusperustainen työ, jossa mukana olevat oppivat tuntemaan oikeutensa ja toimimaan niiden toteutumiseksi.

”Kuulemme yhteistyökumppaneiltamme jatkuvasti, miten yhdessä tekemämme julistus- ja palvelutyö saa aikaan yhteiskunnallista kehitystä. Teologisesti sanomme että Jumalan valtakunta on tullut lähelle näitä ihmisiä.”

Lähetysseuran työntekijät toimivat 18 maassa mm. yliopistojen ja raamattukoulujen opettajina, raamatunkäännös- ja seurakuntatyössä sekä kristillisen kasvatuksen parissa. Heitä toimii myös kehitysyhteistyöhankkeissa sekä vammaisten ja syrjittyjen parissa.

Seurakuntien kiristynyt taloustilanne vaikuttaa tukeen

Suomen Lähetysseura on tehnyt lähetystyöntekijöiden työtä tukevia nimikkosopimuksia seurakuntien kanssa vuodesta 1962. Tähän asti ne ovat kattaneet kulut ulkomailla. Nyt seurakuntien kiristynyt taloustilanne vaikuttaa myös nimikkosopimuksiin.

”Olemme joutuneet tekemään yhdelle lähetystyöntekijälle entistä useampia nimikkosopimuksia”, kertoo Lähetysseuran seurakuntakannatusyksikön päällikkö Matti Huotari.

Yksityishenkilötkin voivat tukea lähetystyöntekijää

Lähetysseuran ulkomaantyöntekijöiden määrä on vähentynyt vuosien mittaan, koska moni yhteistyökumppani on saanut paikallisen työntekijän suomalaisen työntekijän tilalle.

Suomalaisia työntekijöitä tarvitaan kuitenkin edelleen, ja Rolf Steffanssonin mukaan näin toteutuva yhteistyökumppanuus avaa maailmanlaajoja näkymiä.

”Kumppanuus on monien yhteistyökirkkojemme mielestä sitä, että teemme työtä yhdessä. Lähetystyöntekijän rooliin kuuluu myös, että hän muistuttaa paikallista yhteisöä siitä, että he kuuluvat maailmanlaajuiseen liikkeeseen. Vaikeissa oloissa eläville tämä voi merkitä uskomattomia toivon näkymiä.”

Siksi Lähetysseura lähettää edelleen työntekijöitä ulkomaille. Myös yksityishenkilöt voivat tukea heitä ystävärenkaan kautta. Yksityistukija saa lähetystyöntekijän nimikkokirjeen neljästi vuodessa sekä kaksi Lähetyssanomien numeroa.

Kipinä lähetystyöhön syttyi esikoulutuskurssilla

Terveysalan opettaja Anna Tenho ja KM, luokanopettaja Antti Tenho siunataan lähetystyöhön Lähetyskirkossa Helsingissä 19. tammikuuta. Kipinä syttyi vuonna 2007, kun he osallistuivat Lähetysseuran esikoulutuskurssille.

”Thaimaassa ollut työntekijä kertoi kurssilla omista kokemuksistaan”, Anna ja Antti Tenho muistelevat melkein yhteen ääneen.

”Siinä tuli selvästi esille se, että kaikki on kutsuttu tekemään lähetystyötä, jokainen omalla paikallaan. Lähetystyö on kokonaisvaltaista: siihen kuuluu sekä julistus että palvelu”, Antti Tenho summaa.

Tenhot lähtevät tammikuussa Thaimaan evankelisluterilaisen kirkon palvelukseen. Kielenopiskelun jälkeen heidän tehtävänään on seurakuntatyö ja etsivä työ. Mukana seuraavat kolmivuotias Helmi ja vuoden ikäinen Arvi.

16.1.2012

Tutustu uusiin lähetystyöntekijöihin ja liity ystävärenkaaseen

Diakonissa Riikka Gammelinin tehtävänä on Tansanian evankelisluterilaisen kirkon eteläisen hiippakunnan diakonia- ja kummilapsityö. Siihen kuuluu mm. vierailuja Mafingan orpokotiin. Kuva: Raita Koski