Lähetysseura evakuoi työntekijänsä Boliviasta

Lähetysseura evakuoi työntekijänsä Boliviasta, jossa on ollut levotonta lokakuun presidentinvaaleista lähtien. Kuva Tero Norjanen

Bolivian yhteiskunnallinen tilanne on kiristynyt nopeasti, ja Suomen Lähetysseura on evakuoimassa maassa asuvan työntekijänsä ja kaksi vapaaehtoista mahdollisimman pian. Yksi työntekijöistä on toiminut neuvonantajana Lähetysseuran yhteistyökumppanien palveluksessa paikallisessa luterilaisessa kirkossa ja kaivoslasten oikeuksia ajavassa Cepromin-järjestössä. Kaksi muuta toimii hankkeissa vapaaehtoisina.

– Tilanne Boliviassa on äärimmäisen räjähdysherkkä, ja väkivaltaisuuksien riski on korkea. Siksi olemme päättäneet evakuoida työntekijämme mahdollisimman pian. Toistaiseksi he eivät ole päässeet poistumaan maasta, koska kaikki ulkomaanlennot on peruttu. Vaihtoehtoisia reittejä selvitellään parhaillaan, kertoo Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson.

Bolivian levottomuuksissa on kuollut tähän mennessä kolme ihmistä ja sadat ovat loukkaantuneet. Levottomuudet saivat alkunsa lokakuun presidentinvaaleista, joiden tulosta epäillään manipuloiduksi.

Lähetysseuran ulkomaantyön johtaja Tero Norjanen palasi juuri matkalta Etelä-Amerikasta ja kertoi levottomuuksien näkyvän jo niin Bolivian pääkaupungin La Pazin katukuvassa kuin maaseudullakin.

– Suunnitelmissa oli matkustaa Bolivian kaivosalueelle, mutta sitä matkaa emme levottomuuksien takia voineet toteuttaa. Jouduimme myös aikaistamaan lentoamme päivällä, ja myös lentokentällä oli mielenosoituksia, Norjanen sanoo.

Lähetysseura tukee Boliviassa evankelisluterilaisen kirkon pieniä seurakuntia niiden toiminnassa ja keskinäisessä yhteistyössä. Bolivian evankelisluterilainen kirkko on Etelä-Amerikan ainut alkuperäiskansoista muodostuva kirkko. Kirkolla on noin 18 000 jäsentä.

Bolivian väestöstä vajaat 40 prosenttia kuuluu aymara- tai quechua-kansoihin, joiden yhteiskunnallinen asema on heikko. Kirkon kehitysyhteistyö keskittyy erityisesti näiden alkuperäiskansojen naisten tukemiseen. Kirkko tukee naisten pienyrittäjyyttä ja perheiden ruokaturvaa sekä tekee perheväkivallan vastaista työtä. Kirkon johtama keskus tarjoaa turvallisen opiskelupaikan köyhistä olosuhteista tuleville aymara-tytöille.

Arvioiden mukaan noin 20 prosenttia maan 7–14-vuotiaista työskentelee ankeissa oloissa kaivoksissa sekä sokeriruoko- ja pähkinäviljelmillä. Lähetysseura tukee kaivostyöläisten yhdistystä Ceprominia, joka tarjoaa kaivosalueiden lapsille tukiopetusta ja ammatillista koulutusta.

Suomen Lähetysseuran ja Bolivian evankelisluterilaisen kirkon kummiohjelma tukee lasten koulunkäyntiä pääkaupungin La Pazin alueella. Kummien tuki turvaa lapsille oppimateriaalit, koulupuvut ja ruokailut. Lähetysseura tukee myös vammaisten lasten koulunkäyntiä Cobijan kaupungissa.

…………
Päivitys 12.11. klo 11: Työntekijämme ovat poistuneet Boliviasta tänään aamulla.

Lisätietoja:

Tero Norjanen, ulkomaantyön johtaja, puh. 040 764 8229

Jaakko Lavonius, asiantuntija, Bolivia, puh. +591 78976072

Arja Koskinen, aluepäällikkö ja kehitysyhteistyökoordinaattori, Etelä-Amerikka, puh. +50558 200 671

Rolf Steffansson, toiminnanjohtaja, Suomen Lähetysseura, puh. 043 824 0649