Lähetysseura aloittaa yt-neuvottelut

Lähetysseuran logo

Lähetysseura käynnistää yhteistoimintaneuvottelut, joiden taustalla on koronaepidemian aiheuttama taloustilanne, tuottojen väheneminen ja organisaation tehostaminen. Yt-neuvotteluilla sopeutetaan organisaation toimintaa pienentyviin talouskehyksiin ja varmistetaan työn jatkuvuutta ja järjestön toimintakykyä. Neuvottelut koskevat koko Lähetysseuran henkilöstöä johtoryhmän jäsenet mukaan lukien, ja arvioitu vähennystarve on 30 henkilötyövuotta, mutta määrä täsmentyy neuvottelujen edetessä.

–  Kannatustuotot eivät valitettavasti ole kehittyneet odotetulla tavalla, ja olemme olleet liian optimistisia. Viime vuonna teimme 1,9 miljoonaa tappiota ja nyt joudumme sen lisäksi huomioimaan koronan talousvaikutukset, jotka tulevat olemaan Lähetysseuralle raskaat, sanoo toiminnanjohtaja Rolf Steffansson.

Lähetysseura kävi alkuvuonna yhdet yt-neuvottelut koronaepidemian takia työn tilapäiseen vähenemiseen liittyvistä syistä, ja niiden tuloksena kaikkiaan 46 ihmistä lomautettiin osa-aikaisesti ja 3 kokoaikaisesti. Edelliset yt-neuvottelut käytiin tilanteessa, jolloin hyvin nopeasti jouduttiin evakuoimaan työntekijöitä ympäri maailmaa, suuntaamaan työtä uudelleen ja myös kotimaassa suunniteltuja tilaisuuksia ja aktiviteetteja peruuntui runsaasti.

Suomen Lähetysseura on kirkon virallinen lähetysjärjestö ja yksi Suomen suurimmista kehitysjärjestöistä. Lähetysseuralla on työtä 30 maassa ympäri maailmaa. Lähetysseurassa työskenteli viime vuonna 207 ihmistä, joista 87 ulkomailla.