Lähetysseura allekirjoitti lähetystyön perussopimuksen kirkon kanssa

Suomen Lähetysseura on allekirjoittanut 14.6. kirkon kanssa perussopimuksen lähetystyön järjestämisestä. Perussopimuksen allekirjoittaneella järjestöllä on kirkon lähetysjärjestön asema sekä kotimaisessa että ulkomaisessa työssään.

Sopijajärjestön velvollisuutena on noudattaa kirkon tunnustusta ja päätöksiä ja toteuttaa kirkon lähetysstrategiaa. Järjestö myös sitoutuu rahoittamaan hiippakuntien kansainvälisen työn hiippakuntasihteerien tehtäviä. Kyseessä ovat uudet virat, joissa palvellaan seurakuntien lähetystyön toteuttamista.

Tämä merkitsee sitä, että Lähetysseuran on järjestettävä oma kotimainen työnsä uudella tavalla. Uuden kotimaantyön organisaation luominen sisältyy vuoden 2014 talous- ja toimintasuunnitelmaan.

– Tähän saakka aluetyömme vastuulla on ollut kirkkomme kaikkien järjestöjen työn tukeminen. Tämä vastuu siirtyy nyt hiippakunnille ja omat työntekijämme voivat keskittyä Lähetysseuran työn resursoimiseen, totesi Lähetysseuran toiminnanjohtaja Seppo Rissanen esitellessään ensi vuoden talous- ja toimintasuunnitelmaa Helsingin Lähetysjuhlien yhteydessä pidetyssä Lähetysseuran vuosikokouksessa 8.6.

Kaikki kirkon seitsemän lähetysjärjestöä ovat allekirjoittaneet saman sopimuksen. Lisäksi kirkko solmii erillisen sopimuksen Kirkon Ulkomaanavun kanssa.