Lähetyskirkko rokkasi Raskaan Joulun tahdissa – akustisesti

”Koko Raskasta Joulua -idea alkoi yli kymmenen vuotta sitten kieli poskessa. Huumoria on edelleen mukana enemmän kuin tarpeeksi

Raskasta Joulua 2015 -kiertueen alkutahdit lyötiin 4.11. Suomen Lähetysseuran Lähetyskirkossa, jossa järjestettiin Raskaan Joulun perjantaina ilmestyvän levyn julkistamiskonsertti. Historiansa ensimmäisessä kirkkokonsertissa yhtye esitti kaikki uuden levyn kappaleet solisteina Marco Hietala, JP Leppäluoto ja Ilja Jalkanen.

Raskaan Joulun uusi, Pekka Simojoen Tulkoon joulu -kappaleen mukaan nimetty levy on akustinen, mikä ei silti tarkoita, että se olisi kevyt.

– Akustisestikin musiikkiin saa aikaiseksi hyvän pohjajytkeen ja jopa shamanistisen hypnoosin. Osa kappaleista kuulostaa eeppisenkin mahtipontisilta akustisuudesta huolimatta, Marco Hietala kertoo.

– Viime joulun alla meitä pyydettiin radioon esittämään pari laulua akustisesti. Harjoittelimme niitä Oulussa Madetoja-salin bäkkärillä ja totesimme, että kuulostaa tosi hyvältä – tästä pitäisi tehdä levy. Siitä se idea sitten lähti, JP Leppäluoto sanoo.

Yleisön reaktioita Hietala ja Leppäluoto eivät osaa aavistaa, mutta sanovat, että kohtahan se nähdään. Muutamia lauluja kuullaan akustisina versioina myös 24.11. alkavalla Raskasta Joulua -kiertueella, joka käsittää 27 konserttia 24 paikkakunnalla. Perjantaina ilmestyy myös video Pieni rumpali -kappaleesta. Siinä vierailevana tähtenä on sellisti Eicca Toppinen.

Raskasta Joulua -dokumentti televisio Nelosella

Marco Hietala on tänä vuonna mukana Lähetyskirkon konsertin lisäksi vain Espoon Metro Areenalla 18.12. Syynä on Nightwishin Euroopan-kiertue.

– Tulen Brysselistä vapaapäivänäni Espooseen ja lennän heti seuraavana päivänä Lontooseen, jossa Nightwishillä on konsertti Wembleyn areenalla. Ihan minkä tahansa asian takia en tällaiseen rupeaisi, mutta Raskasta Joulua on minulle sellainen traditio, että pitäähän minun sen kokoontumisajoihin tulla, Hietala sanoo.

Raskasta Joulua on näkyvästi ja kuuluvasti esillä mediassa joulun aikaan. Heitä kuullaan Radio Rockissa ja nähdään jouluna televisiossa Nelosella Raskasta Joulua -dokumentissa sekä Kauneimmat Joululaulut -mainoksissa.

Raskasta Joulua ja Suomen Lähetysseuran Kauneimmat Joululaulut tekevät yhteistyötä nyt kolmatta vuotta. Levynjulkistamiskonsertin tulot ohjattiin Kauneimmat Joululaulut -kampanjalle Lähetysseuran rauhantyön hyväksi. Lähetysseuran keräyslippaat ovat mukana myös Raskasta Joulua -kiertueella.

www.kauneimmatjoululaulut.fi

mutta musiikkia me teemme vakavissamme”