Lähetysjuhlat kesäkuussa Helsingissä: Nordikselta Nepaliin ja Kiinasta Kallioon?

Suomen suurinta kirkon kansainvälisen toiminnan vuosittaista tapahtumaa, Valtakunnallisia Lähetysjuhlia, vietetään kesäkuun 7.–9. Helsingissä. Juhlille odotetaan tuhansia lähetys- ja kehitysyhteistyöstä sekä kansainvälisyydestä kiinnostuneita kävijöitä eri puolilta Suomea. Juhlan järjestävät yhteistyössä Suomen Lähetysseura ja Helsingin seurakuntayhtymä.

Mitä on lähetystyö suomalaisessa suurkaupungissa, Helsingissä? Entä siellä, missä kristityt ovat vain pieni vähemmistö? Miten urbaani usko haastaa, innostaa ja lähettää – lähetystyöhön?  Nordikselta Nepaliin, Kiinasta Kallioon – mikä on lähetystyön suunta tänä päivänä?

– Helsingin Lähetysjuhlien mottona on ”Teille on lähetys”. Juhlapaketista avautuvat ovet ympäri maailmaa. Haluamme tehdä iloiset, helsinkiläiset juhlat, joissa viihtyvät sekä satunnaiset kävijät että vakiovieraat. Toivomme, että juhlista tulee matalan kynnyksen kirkollista toimintaa, kertoo Kristiina Vähäkangas, juhlien pääsihteeri.

Juhlien pääpaikkana toimii Helsingin Messukeskus, jossa – nimensä mukaisesti – on tarjolla värikkäitä messuja, vauhdikasta gospelia, mielenkiintoisia kansainvälisiä vieraita ja paljon muuta. Alppilan kirkolla on ohjelmaa ”etsijöille, epäileville ja epäselville”: keskustelua ihmiskaupasta ja ihmisoikeuksista, köyhistä ja rikkaista sekä maailman tilasta.

Urbaani lähetystyö?

Kolmen päivän aikana tarkastellaan sitä, mitä on tämän päivän lähetystyö, miten sitä tehdään lähellä ja kaukana, miten lähetystyö liittyy kristityn elämän arkeen, miten suurkaupungin seurakunnat tekevät lähetystyötä kotiovella ja maailmalla.

Sitäkin pohditaan, miten sovinto ja kestävä rauha saadaan aikaan vihollisten välille?  Ja onko siinä kristityillä ja kirkoilla, kirkon sanomalla roolia? Liittyykö se, ja miten, lähetystyöhön?

Kansainväliset vieraat avaavat ovia köyhien kirkkoihin ja syihin, miksi niiden jäsenmäärät kasvavat, kun läntisissä kirkoissa suunta on toinen. Myös kristinuskon tulkintakysymykset muuttuvat. Keskiöön tulevat ihmisoikeudet ja ihmiskauppa, konfliktit ja sovinto, köyhyys ja eriarvoisuus, arjen kristillisyys.

Lähetysjuhlien ulkomaiset vieraat ovat Etiopian Mekane Yesus -kirkon naistyön osaston evankeliointityön päällikkö Bekure Daba ja naistyön osaston hanketyön päällikkö Tadelech Loha. Thaimaasta tulee ihmiskauppaa vastaan työskentelevän Alliance Anti Trafic -järjestön hankekoordinaattori Pennapa Wuttimanop. Lisäksi juhlille osallistuu kaksi vierasta Kirkkojen maailmanneuvostosta, apulaispääsihteeri, TT Hielke Wolters Hollannista ja Maailmanlähetyksen ja evankelioinnin komission sihteeri, TT Jooseop Keum Etelä-Koreasta sekä Etelä-Afrikasta rauhantyön erikoisasiantuntija Hannes Siebert.

Lapsille ja nuorille on omaa ohjelmaa, jossa ei istuta vain penkissä vaan myös osallistutaan ja tehdään itse.

Lue lisää www.lahetysjuhlat.fi