Kuurojen jumalanpalvelukset alkoivat palestiinalaisalueilla

Pastori Janne Rissanen kertoi kuurojen iloitsevan siitä

Jordanian ja Pyhän maan evankelisluterilaisessa kirkossa vietettiin historiallista hetkeä lokakuussa. Suomen Lähetysseuran kuurojenpappi Janne Rissanen viittoi ensimmäisen kuuroille valmistetun jumalanpalveluksen Ramallahissa, Länsirannalla.

Pastori Janne Rissanen on itsekin kuuro. Hänen viittoma saarna käsitteli sokeutta ja hengellistä sokeutta, eli uskoa ja epäuskoa. Hän vertasi Jeesusta valoon, joka ohjaa jos eksyy pimeässä huoneessa. Lisäksi hän viittoi kuuroille laulun ”Olet pyhä”. Avustajana jumalanpalveluksessa toimi Ramallahin seurakunnan pastori Saliba Rishmawi. Tilaisuudessa oli läsnä kahdeksan kuuroa ja muutama kuurojen vanhempi.

Palestiinalaisalueilla Lähetysseuran vammaistyön painopiste on kuurojen parissa. Paljon asennemuutostyötä on tehtävä aluksi, mutta tavoitteena ovat yhteiset jumalanpalvelukset, joissa kuurot ovat mukana osana seurakuntaa. Kuuroilla on myös kova into oppia viittomakieltä ja sen opetuksen kehittäminen on yksi tavoitteista.

Kuurojen ja vammaisten tilanteessa on palestiinalaisalueilla vielä kehittämistä. Viittomakieli ei ole käytössä yleisesti, ja kommunikointi perustuu lähinnä huulilta lukemiseen. Kuurojen asema opiskelun, avioliiton ja työnsaannin osalta on heikko.

Jumalanpalvelukseen osallistunut Lähetysseuran isännöitsijä Arto Huhtala kommentoi tilaisuutta lämmminhenkiseksi. Tasa-arvoiseen kohteluun pyrkiminen on ehdottomasti työmuoto, jota hänen mukaansa pitää tukea.

”Oli sydäntä lämmittävää nähdä, että oli nähty vaivaa tehdä kuurojen ehdoilla heidän näköisensä jumalanpalvelus.”

Pastori Janne Rissanen kertoi jumalanpalveluksen jälkeen kuurojen iloitsevan siitä, että heidän ehdoillaan on tehty jumalanpalvelus.

Seuraava jumalanpalvelus on tarkoitus järjestää joulukuussa, ja silloin  kokeillaan jo hieman pidempää kaavaa,  jossa seurakunnan pastori lukee tekstit myös arabiaksi Jannen viittoessa. Sillä pyritään houkuttelemaan kirkkoon myös muita seurakuntalaisia, jotka alkuun ehkä uteliaisuudestakin tulevat seuraamaan tilaisuutta.

Seurakunnan pastori Saliba Rishmawi iloitsi siitä, että hänen seurakuntansa kirkko sai toimia pitopaikkana tälle historialliselle tapahtumalle.

Sirpa Rissanen

Tue Lähetysseuran työtä Lähi-idässa