Kuopion hiippakunnan, Jordanian ja Pyhän maan ev.lut. kirkon ja Lähetysseuran välinen kumppanuussopimus uudistetaan Jerusalemissa 18.3.

Kuopion hiippakunnan, Jordanian ja Pyhän maan evankelis-luterilaisen kirkon sekä Suomen Lähetysseuran välinen yhteistyösopimus allekirjoitetaan 18.3. Jerusalemissa.

Sopimuksella vahvistetaan yhteistyötä, hengellistä yhteyttä ja solidaarisuutta kirkkojen välillä. Yhteistyötä kehitetään muun muassa järjestämällä vierailuja, koulutusyhteistyötä ja työntekijä- ja harjoittelijavaihtoa. Uutena painopisteenä on yhteistyön kehittäminen kirkkomusiikin alalla. Lähetysaktiviteettiä vahvistetaan erilaisilla hankkeilla, joiden kautta seurakunnat voivat kolehtivaroin ja suorin lahjoituksin tukea Jordanian ja Pyhän maan luterilaisen kirkon toimintaa Suomen Lähetysseuran kautta.

Kumppanuussopimuksen lähtökohtana on keskinäinen kunnioitus, vastavuoroisuus, tasavertaisuus.

Kuopion hiippakunnan puolesta sopimuksen allekirjoittaa piispa Jari Jolkkonen, Jordanian ja Pyhän maan ev.-lut. kirkon puolesta piispa Munib Younan sekä Suomen Lähetysseuran puolesta toiminnanjohtaja Seppo Rissanen ja hallituksen puheenjohtaja Matti Repo. Sopimus vahvistetaan viettämällä yhteistä messua luterilaisessa Kristus Vapahtaja -kirkossa Jerusalemin historiallisessa keskustassa.

– Pyhän maan evankelis-luterilainen kirkko tekee arvokasta hengellistä ja sosiaalista työtä erityisesti palestiinalaiskristittyjen keskuudessa. Se toimii upeasti rauhan ja sovinnon puolesta taistelevien osapuolien välissä. Heidän korkeatasoiset koulunsa ja vanhainkotinsa ovat kaikille avoimia uskontokuntaan katsomatta. Meillä on heiltä paljon opittavaa, piispa Jari Jolkkonen sanoo.

– Samalla kirkon osa on raskas. Palestiinalaisina luterilaisina kristittyinä he kuuluvat kaksinkertaiseen vähemmistöön ja joutuvat kohtaamaan monia ennakkoluuloja. Köyhänä ja ahtaalla olevana kirkkona he tarvitsevat henkistä ja aineellista tukeamme. Toivon, että sopimus innostaisi seurakuntia tukemaan sisarkirkkoamme.

Kyseessä on kumppanuussopimuksen uudistaminen vuosiksi 2014–2018. Ensimmäinen sopimus allekirjoitettiin Kuopiossa 17.2.2009.

Matkaan sisältyy tutustumista Jordanian ja Pyhän maan luterilaisen kirkon hengelliseen ja diakoniseen työhön. Delegaatio vierailee kirkon ylläpitämissä Dar Al Kaliman ja Beit Sahourin kouluissa ja tutustuu Israelin raamatunhistoriallisiin kohteisiin. Matka päättyy ehtoollisjumalanpalvelukseen Jeesuksen kotiseudulla Gennesaretin järven rannalla.

Käytännön yhteistyötä

Viime keväänä joukko palestiinalaisnuoria osallistui Kuopiossa 16.–19.5.2013 pidetyille Kirkkopäiville ja kansainväliselle musiikkileirille.

Nyt solmittavalla kumppanuussopimuksella pyritään kehittämään erityisesti yhteistyötä kirkkomusiikin alalla esim. kanttorien koulutuksessa Kuopiossa toimivien taidealan oppilaitosten kanssa. Toivomus on lähtenyt Jordanian ja Pyhän maan kirkon ehdotuksesta.

Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli