Kummipojan kynä

Daudin isällä ei ole paljon tuloja. Pojan koulunkäynti on kuitenkin hänelle niin tärkeää

Lähetysseuran työntekijä Pia Pyhtilä toimii kummityössä Tansanian luoteisosassa. Alueella moni lapsi pääsee kouluun vain kummituella. Daudin isä antoi panoksensa, vaikka pienenkin, oman poikansa koulunkäyntiin. Pia Pyhtilä kertoo kummityön kirjeessään:

Daudi Matias asuu vanhempiensa kanssa ja hänellä on nelivuotias sisko Maria. Isä ja äiti tekevät töitä, jos jollakin on osoittaa heille päiväksi työtä. Työ saattaa olla esimerkiksi polttopuiden kantamista tai pellon kitkentää.

Palkkaa  tällaisesta työstä saa paikasta riippuen 500-1500 shillinkiä, vajaan euron. Vertailuna kerron, että kilo riisiä maksaa 1600 shillinkiä. Kouluja käymättöminä he eivät voi saada muunlaista työtä.

Daudi on ollut esikoulun ajan kummioppilas, ja nyt hän on mennyt ekaluokalle. Isä ja poika tulivat koululle tapaamaan minua. Daudi piteli pöksyjänsä molemmin käsin, kun ne olivat niin rikki.

Menimme ensin naistyön ompeluhuoneeseen ompelemaan napin housuihin; isä ompeli, ja saimme samalla tilaisuuden keskustella.

Isän kanssa laskimme, mitä tarvikkeita pitää ostaa, että poika  pääsee kouluun.

Ennen kuin ehdin kysellä enempää, isä sanoi minulle: ”Kerro kummeille, että heidän ei tarvitse ostaa Daudille kynää (100 shillinkiä), minä olen ostanut sen jo itse”.

Haastan teidät kaikki kertomaan kummityöstä jollekulle, joka voisi olla kiinnostunut tämänkaltaisesta toiminnasta.

Pia Pyhtilä

Lähetysseuralla on kummityötä 15 maassa Aasiassa, Afrikassa, Latinalaisessa Amerikassa, Lähi-Idässä ja Venäjällä. Kummityöstä vastaavat paikalliset yhteistyökumppanit. Jokaisessa maassa toimii kummiyhdyshenkilö, joka ohjaa ja seuraa työtä.

Juuri nyt tarvitsemme kummeja Senegalin ja Mauritanian koululaisille.