Kummina olo on palkitsevaa Paloheinän koululaisille

Paloheinän ala-asteen koululaiset ovat kummikirjeiden avulla oppineet tuntemaan mm. Gofaonen. Hän asuu äitinsä ja sisarustensa kanssa Francistownin laitakaupungilla

”Kummina olo on ollut palkitsevaa, koska oppilaamme saavat kummikirjeiden välityksellä tietää ja nähdä, miten apumme menee perille ja miten konkreettisesti botswanalaisten lasten elämä muuttuu, kun he voivat käydä koulua ja opiskella itselleen ammatin ”, Kristiina Parkkisenniemi kertoo.

Suomen Lähetysseuran kummiohjelma tukee noin 150:tä Francistownin köyhimmillä alueilla asuvaa lasta. Paloheinän ala-asteen koulu on ollut kummina Francistownin koululaisille vuodesta 2001. Paloheinän koulussa yhteyshenkilönä on luokanopettaja/englanninopettaja Kristiina Parkkisenniemi.

”Botswanaa on kummikohteena esitelty koko koululle yhteisissä tilaisuuksissa. Olen lukenut pätkiä kummikirjeistä; siitä, miten oppilaat ovat saaneet konkreettista apua ja miten he ovat hyötyneet ja iloinneet avusta ja oppimisesta. Samoin olen näyttänyt kuvia Botswanasta: kummikirjeiden mukana tulleita kuvia ja lisäksi Internetistä löytämiäni kuvia ja tietoa maasta.”

”Yhteisissä tilaisuuksissa uskonnollista puolta ei ole tuotu esille, uskonnontunneilla opettajat voivat puhua myös lähetystyön merkityksestä kummityössä. Joskus olemme kirjoittaneet kirjeen Botswanaan englanniksi kuvien kera.”

Lapset oppivat kunnioittamaan ja auttamaan toisia

Kristiina Parkkisenniemi kertoo myös vanhempien olleen kiinnostuneita kummikohteesta. Hän on laittanut yhden kummikirjeen luettavaksi vanhemmillekin.

Rahaa kummilasten tukemiseksi on kerätty esimerkiksi joulu- ja kevätkirkkojen yhteydessä vapaaehtoisella kolehdilla, mikä on Parkkisenniemen mukaan toiminut hyvin.

Kansainvälisyyskasvatus on ollut muutenkin osa opetusta Paloheinässä. Koulu on toiminut Unicef-kouluna vuosina 2009–2013.

”Kummityön kautta lapset oppivat kunnioittamaan toisia ihmisiä ja auttamaan niitä, joilla asiat eivät ole niin hyvin kuin meillä”, Kristiina Parkkisenniemi toteaa.

Kummien tuki ohjataan kaikkien Francistownin kummiohjelmaan valittujen vähävaraisten lasten hyväksi yhteisesti ns. ryhmätukena. Lapset saavat kummituen turvin koulupuvut, kengät sekä koulutarvikkeita. Tarvittaessa perheet voivat saada myös muuta vaate- ja ruoka-apua. Oppilaiden koulunkäyntiä seurataan säännöllisin kotikäynnein ja kouluvierailuin.

……………….

Lähes 50 koulua toimii kummeina kehitysmaiden lapsille Suomen Lähetysseuran kautta. Juuri nyt etsimme kouluja/päiväkoteja kummeiksi botswanalaiselle päiväkodille, aids-orvoille koululaisille Etiopiassa sekä alakastisille tytöille Mugussa Nepalissa. Lähetysseuran kummityöhön voi tutustua mm. Educa-messuilla Messukeskuksessa 24.–25.1. osastolla 7b58 tai osoitteessa www.suomenlahetysseura.fi/kummit

jossa heillä on yksi huone ja ulkona keittokatos. ”Äidilläni ei ole töitä. Kirkolta olen saanut koulupuvun ja koulutarvikkeita