Kuivuus koettelee eteläistä Afrikkaa: Lähetysseuralta 80 000 euroa Angolan ruokakriisin hoitoon

Angolan kuivuus koettelee erityisesti heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä

Namibian lisäksi myös Angolaa koettelee pahin kuivuus 30 vuoteen. Lähetysseuran 80 000 euron tuella autetaan erityisesti heikoimmassa asemassa olevia: naisia, lapsia, vanhuksia sekä vammaisia.

Lähetysseura lähettää 80 000 euroa Luterilaisen maailmanliiton katastrofityölle Angolaan, jota koettelee vakava kuivuus. Varat käytetään pääosin ruokaan ja puhtaaseen veteen. Katastrofituella autetaan Huilan ja Cunenen alueilla eteläisessä Angolassa asuvia. Jaettavan ruoka-avun piiriin kuuluu noin 6000 henkeä. Apu kohdennetaan vaikeimmassa asemassa oleville väestöryhmille kuten lapsille, naisille, vanhuksille ja vammaisille.

Eteläisessä Angolassa sademäärät ovat jääneet viimeisen kahden vuoden aikana selvästi keskiarvoja alhaisemmiksi. Namibiassa ja osissa Angolaa tämä on johtanut muun muassa lasten aliravitsemuksen yleistymiseen, karjakuolemiin, kotieläinten myyntiarvon laskuun sekä laajamittaiseen työttömyyteen maaseudulla. Tällä hetkellä ruokakriisi koskettaa lähes kahta miljoonaa angolalaista – ja nälkäkriisin pelätään yhä pahenevan.

– Nyt kaikki laidunmaat ovat rutikuivia. Naudat syövät jopa kitkeriä puiden lehtiä, piikkipensaita, mitä tahansa eteen tulee. Jos eläin ei pääse enää jaloilleen, sen saa teurastaa. Eläimiä myös kuolee nälkään ja ne nyljetään ja liha otetaan käyttöön. Jo yhdenkin naudan menetys on iso rahallinen tappio, kertoo Angolassa evankelisluterilaisen kirkon diakoniatyössä toimiva Helena Soininen.

Luterilaisen maailmanliiton katastrofityön hanke pureutuu paitsi paikallisväestön välittömään avuntarpeeseen, myös maaseutuyhteisöjen pidemmän aikavälin kehityskysymyksiin. Hankkeen puitteissa pienyrittäjyyttä tuetaan ja yhteisöjä rohkaistaan kuivuutta paremmin kestävien viljelykasvien käyttöön. Sen lisäksi paikallisyhteisöjen katastrofivalmiutta vahvistetaan.

Luterilaisen maailmanliiton hallinnoiman hankkeen toteutuksesta vastaavat pääosin paikalliset kirkot tai niiden yhteydessä toimivat avustusjärjestöt. Lähetysseuran tuki kanavoidaan kirkkojen kansainvälisen katastrofityön verkoston ACT -allianssin kautta.

***

Lisätietoja antaa Suomen Lähetysseuran katastrofityön koordinaattori Timo Frilander +358 438241407, timo.filander@felm.org

***

Auta Angolan kuivuuden uhreja:

Verkkopankissa

Katastrofirahaston keräystili
IBAN: FI60 8179 9710 0312 86
BIC: DABAFIHH
kirjoita viestikenttään AUTA

Soita katastrofikeräyspuhelimeen 0600-11320 (Puhelun hinta 20,28 e + pvm.)

Lahjoita tekstiviestillä kirjoittamalla viestiksi
AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e).
Lähetä viesti numeroon 16155

***

Namibian ja Angolan nälkätilanteesta kuvia myös kuvapalvelussa:

www.suomenlahetysseura.fi/kuvapalvelu

Kansio 2. Kehitysyhteistyö/Katastrofit/Namibian ja Angolan kuivuus 2013