Korona kurittaa Nepalin haavoittuvimpia: ”Perheelläni ei ollut mitään syötävää”

Pyörätuolissa istuva mies ja seisova nainen pitelevät avustuspakettia. Kummallakin on kasvomaskit.
Tikaram Dagaura, 47, on kiitollinen, että Forward Looking -järjestö keskittyy etenkin vammaisten tukemiseen. Kuva: Forward Looking.

Lähetysseura tekee laajasti kehitysyhteistyötä kaikissa Nepalin seitsemässä provinssissa, suurimpana suomalaisjärjestönä maassa. Kun koronakriisi alkoi, keskeytyi työ – mutta vain hetkellisesti. Nyt kumppanimme ovat hienosti tarttuneet toimeen kriisin hoidossa.

– Perheelläni ei ollut mitään syötävää, kertoo Keski-Nepalissa asuva, liikuntavammainen pienyrittäjä Tikaram Dagaura, 47. Hän sairasti nuorempana polion ja joutui pyörätuoliin.

Tikaram joutui sulkemaan kyläkauppansa ja koko perheen toimeentulo tiukkeni, kun Nepalissa julistettiin maaliskuussa tiukka lockdown. Rajat suljettiin ja kaikki liikkuminen sairaala- ja kauppareissuja lukuunottamatta kiellettiin.

Lähetysseuran kehitysyhteistyöhankkeessa Forward Looking -järjestö edistää vammaisten oikeuksia ja toimeentuloa. Kun koronakriisi alkoi, huomasi järjestö nopeasti, että vammaisten avuntarve oli suuri. Järjestö onkin tukenut vammaisia jakamalla ruoka-apua.

Tikaramin perhe ei enää näe nälkää: perhe sai ensiavuksi 25 kiloa riisiä, 2 litraa öljyä, 2 kiloa linssejä, suolaa, saippuaa ja hammastahnaa.

Mielenterveys kovilla

Normaalioloissa Lähetysseura tukee tärkeää työtä Nepalissa haavoittuvimpien ihmisryhmien parissa: vammaisten, naisten ja lasten, dalitien sekä mielenterveysongelmien kanssa elävien. Kun koronakriisi alkoi, synnytti se suuria haasteita nykytyölle.

Kumppanimme eivät jääneet toimettomiksi. Kun koulut sulkeutuivat, mielenterveystyötä kouluissa tekevä Centre for Mental Health and Counselling (CMC) aloitti radio-ohjelman sekä avasi auttavan puhelimen mielenterveysongelmien kanssa eläville. Koulujen rehtoreita alettiin kouluttamaan virtuaalisesti oppilaiden henkisessä tukemisessa.

Buddhiman Galanin perheen kaksi lasta joutuivat koulujen suljettua pysyttelemään kotona isä-Buddhimanin ja äidin kanssa syrjäisessä Rasuwassa, Nepalin vuoristossa. Alkuun koko perhe oli kovin huolissaan viruksesta ja sen synnyttämästä epävarmuudesta.

– Lapseni olivat todella peloissaan, eivätkä suostuneet nukkumaan yksin. He eivät halunneet, että kuuntelemme uutisia. Etenkin nuoremmalla lapsella oli nukkumisongelmia ja hän oli ärtynyt ilman syytä, isä kertoo.

Perhe sai CMC:n psykososiaalisen puhelintuen kautta apua lasten oireisiin ja stressinhallintaan. Isä tekikin lapsille päiväohjelman, johon merkattiin opiskeluaika, leikkiaika, kuntoilua sekä luovia harjoituksia. Hän myös kiinnitti huomiota siihen, että vanhemmat viettivät lastensa kanssa aikaa ja kuuntelivat heidän huoliaan.

Lähetysseuran toinen kumppani Koshish tekee itsemurhien vastaista työtä.  Monen mielenterveys on ollut kovilla: lockdownin aikana Nepalissa on raportoitu 1200 itsemurhaa.

Radiotyötä syrjimistä vastaan

Vuoristoyhteisöjen kehitykseen keskittyvä Sahas-järjestö on puolestaan kehittänyt korona-aiheisia radiolähetyksiä vähemmistökielillä. Järjestö keskittyy myös köyhien yhteisöjen ruokaturvan varmistamiseen. Sen lisäksi paikallisille terveysasemille on toimitettu suojavarusteita, kasvomaskeja ja otsakuumemittareita.

Suojavisiiriin ja suojapukuun pukeutunut henkilö mittaa otsakuumemittarilla kuumetta pieneltä lapselta, joka on kasvomaskiin pukeutuneen miehen sylissä.
Maalaisterveysasema Keski-Nepalin Gorkhassa pystyy vastaamaan nyt paremmin pandemiaan, kun heille on toimitettu suojavarusteita ja otsakuumemittareita. Kuva: Sahas.

Köyhässä Lounais-Nepalissa työskentelevä Sanjal-järjestö  taas tekee syrjinnänvastaista radiotiedotustyötä muslimiyhteisöissä. Syrjinnänvastainen työ on koronakriisin aikaan erityisen tärkeää, sillä rajan yli Intiasta palaa tällä hetkellä valtavia määriä nepalilaisia siirtotyöläisiä, joiden pelätään tuovan virusta mukanaan. Etenkin siirtotyöläiset sekä muslimit ovat kohdanneet vahvaa leimaantumista viruksen levitessä.

Sanjal on tukenut myös paikallisia terveysasemia ja viranomaisia jakamalla kasvomaskeja ja käsidesiä. Tarve suojatarvikkeille on suuri, koska Intian läheisyydessä sijaitsevat piirikunnat ottavat nyt tuhansia tulijoita vastaan.

Kasvomaskeihin pukeutuneet ihmiset seisovat rakennuksen pihalla. Heidän keskellään on laatikko ja pöytä, jossa on avustustarvikkeita, kuten käsidesipulloja.
Sanjal-järjestö tukee syrjittyjä muslimivähemmistöjä Intian rajan tuntumassa. Koronakriisin aikana tarvetta on tiedotustyölle vähemmistökielillä sekä viranomaisten ja terveydenhuollon tukemiselle, kun Nepal ottaa vastaan suuria määriä maahan palaavia siirtolaisia Intiasta. Kuva: JJS.

Virus leviää, maa avautuu

Lähetysseura tukee myös työtä syrjäisessä Okhaldhungan sairaalassa, joka tarjoaa terveydenhuoltoa köyhille maksukyvystä riippumatta. Lähetysseuran kumppanijärjestöt keskittyvät lisäksi tukemaan daliteja ja Terain köyhiä yhteisöjä koronakriisin läpi ruokaturvaa ja kylien hygieniaa parantamalla.

Lähetysseura on tuonut korona-aikana nepalilaisia kumppanijärjestöjä yhteen webinaarien muodossa. Järjestöt ovat päässeet vertaisoppimaan toisiltaan ja jakamaan kriisin hoitoon liittyviä oppeja.

Maan hallitus on alkanut höllentää hitaasti lockdownia 80 päivän jälkeen kesäkuussa. Kun Eurooppa avautuu, ovat tautitapaukset Nepalissa vasta kasvussa. Kesäkuun puoleen väliin mennessä on vahvistettu yli 6000 tapausta ja lisää tulee 300-400 päivittäin. Kuolleita on tähän mennessä 19.

Vaikutukset ihmisten elinkeinoihin ja terveyteen ovat vakavat. Siksi tärkeä työ Nepalissa jatkuu, haasteista ja rajoituksista huolimatta.

Teksti: Mimosa Hedberg