Kolumbiassa sisällissota ohi – rakentamisen aika alkaa

Rauhan saavuttamiseen tarvitaan nyt kaikkien yhteisiä ponnistuksia

Kolumbiassa valmistaudutaan rauhaan yli 50 vuotta kestäneen sisällissodan jälkeen.

– Inhimillinen kärsimys on Kolumbiassa ollut valtavaa. Rauhan saavuttamiseen tarvitaan nyt kaikkien yhteisiä ponnistuksia, sanoo Arja Koskinen, Lähetysseuran Latinalaisen Amerikan aluepäällikkö.

– Rauhaa ei tule ilman sovintoa ja anteeksiantoa, joten kirkon työ rauhanrakentajana on mittaamattoman arvokasta. Kolumbian luterilainen kirkko ja Luterilainen maailmanliitto ovat mukana kirkkojenvälisessä DiPaz-rauhandialogijärjestössä. Sille on annettu tärkeitä tehtäviä rauhanprosessissa.

Maan hallitus ja vasemmistolainen FARC-sissiliike allekirjoittivat rauhansopimuksen Cartagenassa maanantaina 26.9. Edessä on vielä kansanäänestys rauhansopimuksesta sunnuntaina 2.10.

Sisällissodassa kuoli virallisten lukujen mukaan noin 260 000 ihmistä, 45 000 katosi ja 6–7 miljoonaa ihmistä joutui pakenemaan kotoaan.

Tukea pakolaisille

Lähetysseura tukee Kolumbian luterilaisen kirkon työtä rauhan rakentamiseksi ja maan sisäisten pakolaisten auttamiseksi.

– Kirkkona haluamme rakentaa kestävää rauhaa oikeuden, anteeksiannon ja armon näkökulmasta. On tärkeää, että opetamme ja edistämme kirkkona kansalaisten poliittista osallistumista ja aktiivisuutta raamatullisten perusarvojen avulla, sanoo Sara Cristina Lara, kirkon ihmisoikeustyön koordinaattori.

Rauhan ja sovinnon perustana on hänen mukaansa se, että ihmisoikeudet toteutuvat kaikkien kolumbialaisten kohdalla.

– Meidän näkökulmamme ja työmme perustuu aina Raamattuun ja teologiaan, Lara sanoo.

Teksti Riikka Leskinen

HS 26.9.: Kolumbian rauhansopimus allekirjoitettiin