Koko kirkon juhla: Stipendiaatti José Venâncio vihittiin papiksi Angolassa

José Venâncion pappisvihkimyksen suoritti piispa Tomàs Ndawanapo. Vihkimyskuvat tallentuivat useaan kännykkään.

Lubangon kaupungin evankelisluterilaisessa pääkirkossa oli kolmantena adventtina iso juhla. José Venâncio vihittiin suuren juhlan myötä papiksi. José on Lähetysseuran stipendiaatti ja opiskellut evankelisten kirkkojen yhteisessä teologisessa oppilaitoksessa, ISTELissä, Lubangossa viisi vuotta.

José Venâncio on työskennellyt opintojensa ohella Mitchan kappeliseurakunnassa vastaavana työntekijänä. Hän on aiemmalta koulutukseltaan puuseppä. Niinpä hän tuli eräänkin kerran Mitchan savikirkkoon ja toi tullessaan tekemänsä lukupulpetin seurakunnalle lahjana. Nyt kirkossa on myös Josén tekemät penkit.

Vihkiäisjumalanpalveluksessa olivat edustettuina eri kappeliseurakunnat Lubangon alueelta. Pappisvihkimys on Angolassa koko kirkon juhla, joten kirkkoväkeä sekä siunauksessa avustavia pappeja oli myös Kunenen maakunnasta Etelä-Angolasta sekä muista Angolan lääneistä. Iso kirkko oli ääriään myöten täynnä ja neljä isoa kuoroa toi  juhlaan hienot musiikkiterveiset.

Mitchan kuorolaiset uusissa kuoroasuissaan toivat tanssien ja laulaen lahjansa alttarille. Kuorokulkue oli todella kaunis ja mukaansa tempaava. Matkaa säesti parin rumpumusiikki ja soittajat. Näin kotiseurakunta halusi muistaa omaa pappiaan.

Jumalanpalveluksen jälkeen seurakunta tarjosi kaikille vieraille juhla-aterian. Sen valmistamisessa oli touhua ja työtä seurakunnan naisilla edeltävänä lauantaipäivänä sekä sunnuntaina. Leikkasipa uusi pastori José vaimonsa kanssa täytekakkuakin harvinaisen juhlan kunniaksi.

Teksti ja kuvat Tiina Kukkonen

Kuva: Tiina Kukkonen