Kohti lukemisen kulttuuria Tansaniassa: Iringan yliopistoon on rakennettu digitaalinen oppimiskeskus

Tumaini-yliopiston kirjaston johtaja Cornelius A. Simba on ylpeä suomalaisten rahoittamasta tietokoneluokasta. Täältä pääsevät tiedon valtateille myös tavalliset tansanialaiset.

Kun kansasta neljännes on lukutaidottomia, on hämmentävää astua yliopiston kirjastoon varashälyttimien ohi suoraan tietoyhteiskuntaan.

– Haluamme kehittää Tansaniaan lukemisen kulttuuria, rakkautta lukemiseen, sanoo Iringan Tumaini-yliopiston kirjaston johtaja, pastori Cornelius A. Simba.

Tumaini-yliopisto on Tansanian evankelisluterilaisen kirkon yliopisto, joka koostuu useammasta eri kaupungeissa sijaitsevasta kampuksesta. Keskellä Tansaniaa Iringan noin 100 000 asukkaan yliopistokaupunki kerää nuoria opiskelemaan paljolti ulkomaisten stipendien turvin. Suomen Lähetysseura rahoittaa tällä erää kuuden nuoren opintoja. Kolme heistä tulee naapurimaasta Malawista, ja kolmesta tansanialaisesta Laban Moreto kuuluu maasaipaimentolaisten heimoon.

– Maasaille on iso asia päästä opiskelemaan, Laban Moreto sanoo.

Tumainin opiskelijat ovat yhtä mieltä siitä, että kansan kehityksen tärkein edellytys on koulutus. Lukeminen on ensimmäinen askel. Etäisiin kyliin on vaikeata saada opettajia, varsinkin heimojen omaa kieltä puhuvia opettajia. Tytöille koulutiellä eteneminen on vielä poikia vaikeampaa.

– Liian monet paimentolaiset lopettavat koulun kesken. Maasainkielisten kirjojen saaminen olisi yksi tietä tasoittava asia, Laban Moreto uskoo.

– Nyt omia kirjoja on hyvin vähän. Swahilinkielisiä on enemmän, ja yliopistolla tietysti käytetään enimmäkseen englanninkielisiä kirjoja ja sähköisiä lähteitä, jotka taas ovat hyvin vahvasti eurooppalaisessa kulttuurissa kiinni.

Tieto kaikkien saataville

Tumaini-yliopiston kirjasto vauhdittaa afrikkalaista kehitystä ja tuntee vastuunsa myös muista kuin yliopisto-opiskelijoista. Erityisen innoissaan kirjaston johtaja Cornelius A. Simba on suomalaisten tuella hankituista tietokoneista ja pääsystä tietoverkkoihin.

– Pääsy kaiken tuoreen tiedon äärelle motivoi opiskelijoita. Opiskelutulokset paranevat, ja valmistuvat nuoret voivat tarjota entistä enemmän osaamista yhteiskunnalle.

– Kirjaston henkilökunta käy myös alemman asteen kouluissa opettamassa lapsia käyttämään kirjoja ja sähköisiä tietovälineitä. Erityisesti haluamme tukea naisia opin tiellä, Simba sanoo.

Lähetysseuran tietotekniikkaprojekti Tumaini-yliopistossa on nyt päättynyt, mutta kirjastolla on suunnitteilla uusi ulottuvuus Iringan asukkaille:

– Haluaisimme avata kirjastoa entistä enemmän köyhille kaupunkilaisille. Yliopisto ei voi olla vain parempiosaisten asialla, sanoo kirjastoa johtava pastori Simba.

Teksti ja kuvat Jari Seppälä