Kirjan verran kasvun voimaa

– Elämällä on käyttöohjeensa, Raamattu. Sitä kannattaa tutkia ja pohtia, mistä tässä elämässä pohjimmiltaan on kysymys – mistä elämiseen saisi voimia.

Pastori Matti Huotarin koskettavat ja humoristisetkin hartaudet Kasvun voimaa -kirjassa (Suomen Lähetysseura 2014) kuljettavat pitkin elämänpolkua, aina lapsuuden muistoista Taivaan porteille saakka.

– Tähän kirjaan olen koonnut muutaman tarinan, jotka ovat olleet minulle merkityksellisiä jossain elämäni polun mutkassa. Samalla kun olen tarinoita kertonut tai luonut, olen pyrkinyt opiskelemaan kerronnan taidetta, Huotari kertoo.

– Monen tarinan kohdalla ajatukset tai mielleyhtymät ovat kulkeutuneet edelleen Raamatun kertomuksiin. Niistä löytyvät elämämme suurimmat ja merkittävimmät kertomukset, tarinat kivusta ja petoksesta, etsimisestä ja löytämisestä, rakkaudesta ja toivosta. Mikä voisikaan olla merkityksellisempi tarina kerrottavaksi kuin suuri kertomus Jumalan yllättävästä armosta ja armahtavasta rakkaudesta?

Huotarille kerronta ei ole sanojen asettelemista toistensa perään, vaan maalauksen luomista.

– Tarina luo kuvan, joka kasvaa kuulijan mielessä kokonaiseksi maisemaksi. Sellaisessa kerronnassa on suurta kasvun voimaa, sillä yksittäinen tarina liittyy aina toiseen kertomukseen ja yhdessä ne laajenevat elämäntarinaksi. Elämäntarinoista tulee suvun tai ihmisyhteisön tarinoita. Ne taas kasvavat edelleen kansojen tarinoiksi. Ja kaiken yllä on tarina Luojasta ja ihmisen osasta maailmankaikkeudessa.

Matti Huotari työskentelee Suomen Lähetysseuran kotimaan työssä seurakuntien palvelupäällikkönä. Kirjan kauniit luontokuvat on ottanut tamperelainen pastori Jorma Satama.

Suomen Lähetysseuran verkkokauppa Basaari