Kesän uutuuskirja: Kadonneen ristin arvoitus

Kadonneen ristin arvoitus on pastori Mauri Laineen viides kirja.

Mauri Laineen uutuuskirja Kadonneen ristin arvoitus (Suomen Lähetysseura 2011) kertoo Viherluodon perheen pojista, Mikosta ja Henristä, joiden perhe on lähetystyössä Hongkongissa.

Kirja on kirjoitettu 7–14-vuotiaille tytöille ja pojille. Jännittävän tarinan lisäksi se tutustuttaa lukijansa muun muassa Israeliin ja siellä tehtävään lähetystyöhön.

Kirjassa Viherluodon perheen pojat Mikko ja Henri pääsevät kauan odottamalleen kesälomalle. Pojat jättävät kotikaupunkinsa Hongkongin ja suuntaavat Israelin kautta Suomeen, jossa heidän on tarkoitus nauttia makkaranpaistosta ja saunomisesta oikean järven rannalla. Kesken lomansa pojat huomaavatkin olevansa

”Matkalla kurkistetaan Israelin ja Jordanian elämään sekä lähetyksen työhön Jerusalemissa. Historian kautta Mikkelin maaseurakunnan kirkon kellotapulin ja Jerusalemin museon välille löytyy yhteys”, Mauri Laine paljastaa kirjan juonta.

Mauri Laine on mikkeliläinen pappi ja työnohjaaja sekä kuuden lapsen isä. Hän työskenteli perheineen Hongkongissa lähetystyössä vuosina 1984–88. Laineelta ovat aiemmin ilmestyneet kirjat Yläveden pojat (1990) ja Yläveden pojat ja Iso Känsä (1994), joiden sankareina on kaksi kiinalaista poikaa, sekä Kiinalaisen maljakon arvoitus (2004) ja Salaperäinen varjo (2009), jotka kertovat suomalaisten Mikon ja Henrin seikkailuista.

Kadonneen ristin arvoitus on itsenäinen jatko-osa kahdelle viimeiselle kirjalle.
Kadonneen ristin arvoitus -kirjan myyntihinta on 17 euroa. Sitä voi ostaa Suomen Lähetysseuran verkkokaupasta sekä hyvin varustetuista kirjakaupoista.

Lisätietoja: Pastori Mauri Laine, p. 0400 143 402, mauri.laine@evl.fi sekä kustannusjohtaja Minna Saarelma-Paukkala, p. 050 352 2068, minna.saarelma@mission.fi