Kesäkeräys 2011: Katastrofi ei odota

Badarhjulan kylän asukkaat saivat ensiapuna ruokaa tulipalon jälkeen. Kuva: Markku Voutilainen

Suomen Lähetysseura kokoaa kesäkeräyksellään varoja katastrofirahastoon. Näin varoja voidaan lähettää välittömästi katastrofin sattuessa.

Kehitysmaissa ihmiset eivät selviä yksin tulvien, maanjäristysten, tulipalon, nälän ja muiden onnettomuuksien keskellä. Lähetysseura tukee heitä paikallisten yhteistyökumppaniensa kautta, jotka toimittavat uhreille sellaista apua kuin nämä eniten tarvitsevat. Kaikkia autetaan uskontoon, kansallisuuteen tai etniseen taustaan katsomatta.

Tulvat, kuivuus ja nälänhätä työllistävät

Viime vuonna haasteellisin katastrofi oli Pakistanin suurtulva. Se peitti alleen viidesosan maasta. Pakistanin kirkon Peshawarin hiippakunta ryhtyi auttamaan välittömästi. Se majoitti kotinsa menettäneitä kirkon kouluihin, toimitti uhreille ruokaa, vettä, huopia, keittovälineitä ja hyttysverkkoja. Nyt alueella on alkanut jälleenrakennus.

Paikalliset katastrofit eivät pääse uutisiin: Nepalissa Badarhjulan kylän 320 asukasta jäi kodittomaksi tulipalossa. He ovat kaikkein heikoimmassa asemassa olevia, joita kukaan muu ei auttanut. Lähetysseura lähetti Samaritan Uplift -järjestön kautta hätäapua kyläläisille.

Kun pahin oli ohi ja kylän asukkaat alkoivat rakentaa talojaan, heidän kanssaan tehtiin suunnitelma, miten tulipaloja ja muita katastrofeja voitaisiin ehkäistä.

Maapallon ilmastonmuutokset aiheuttavat toisaalla kuivuutta ja toisaalla tulvia. Pohjois-Etiopiassa sijaitsevan Sirinkan alueen asukkaita uhkasi kuivuuden takia nälänhätä. Lähetysseuran etiopialainen yhteistyökumppani, Mekane Yesus -kirkko toimitti asukkaille siemeniä sekä työkaluja ja vetojuhtia peltotyöhön.

Toisella puolen Afrikkaa, Mauritaniassa, Luterilainen maailmanliitto avusti Senegal-joen tulvauhreja, jotka kärsivät aliravitsemuksesta ja puhtaan veden puutteesta.

Filmi kertoo syrjäisen kylän saamasta avusta

Lähetysseuran avustustoiminta jatkuu kumppanien kautta hätäavusta jälleenrakennukseen. Kiinan Sechuanissa tapahtui suuri maanjäristys vuonna 2008. Syrjäisen Woyunin kylän asukkaat ovat rakentaneet talonsa uudestaan Amity Foundationin välittämän avun turvin.

Eräs kylän asukas, Liao Enchun, pukee sanoiksi avun, jota he saivat:

”En osaa sanoa, mikä avusta olisi ollut tärkeintä, sillä kaikki oli: sekä aineellinen että henkinen. Amity auttoi meidät kyläläiset yhteen. He antoivat meille intoa luoda elämämme uudelleen.”

Katso Lähetysseuran lyhytdokumentti Woyunin kylän jälleenrakentamisesta

Viime vuoden keräkeräys viestintä- ja mediatyöhän sekä julistus- ja seurakuntatyöhön tuotti 110.914 euroa.

Tue Lähetysseuran katastrofityötä.

Moni menetti kotinsa Pakistanin suurtulvissa vuonna 2010. Kuva: Timo Frilander