Kehitysyhteistyöstä leikkaaminen tulee kalliiksi – Seppo Rissasen blogiteksti

Yleishyödyllisille yhteisöille tehdyt testamenttilahjoitukset ovat verovapaita. Lähetysseuran sitoutuminen kumppaneihinsa ja hyvä paikallisten olojen tuntemus takaavat varojen perillemenon ja tehokkaan käytön. Lähetysseura on muun muassa suurimpia kirkollisia vammaistyön toteuttajia maailmassa.  Kuva Thuson kuntoutuskeskuksesta Botswanasta

Suomi teki kalliin ratkaisun leikkaamalla kehitysyhteistyöstä 200–300 miljoonaa euroa. Äärimmäinen köyhyys tuottaa jatkuvasti yhä pahenevia konflikteja ja ääriliikkeitä Aasiassa ja Afrikassa. On aina halvempi hoitaa katastrofin perussyitä ennaltaehkäisevästi kuin jo puhjenneita katastrofeja ja konflikteja, toteaa Lähetysseuran toiminnanjohtaja Seppo Rissanen Missioblogissa Kotimaa24.fi-sivuilla.

Rissasen mukaan tällä on vaikutusta myös Suomen vaikuttamismahdollisuuksiin kansainvälisesti. Hän kuitenkin iloitsee tuoreen kehitysyhteistyöministeri Lenita Toivakan lausumasta, jossa hän sanoo tavoitteena olevan, että suomalainen auttamisen taso ei leikkauksista huolimatta vaarannu.

Suomen Lähetysseura on tehnyt kehitysyhteistyötä toimintansa alkuajoista asti – ennen itsenäistä Suomea ja yli sata vuotta aiemmin kuin alkoi saada valtion tukea siihen. Eri tutkimuksissa Lähetysseuran työ on todettu sekä tehokkaaksi että vaikuttavaksi. Tuki kohdistuu kaikkein heikoimmassa ja haavoittuvimmassa asemassa oleviin ihmisiin.

– Päätehtävämme on tukea niitä, joilla on heikoin ääni. Siihen tarvitaan kehitysyhteistyömäärärahoja, mutta myös vapaaehtoista tukea, Rissanen toteaa.

Lue koko blogiteksti:
Suomalainen auttamisen taso ei saa vaarantua