Kehitysyhteistyöhön turvattava resurssit

Suomen Lähetysseura oli mukana kehitysyhteistyöjärjestöjen yhteisessä mielenilmauksessa kehitysyhteistyömäärärahaleikkauksia vastaan syksyllä 2015.

Kehityspoliittinen toimikunta KPT julkaisi perjantaina 15.4.2016 lausunnon Suomen kehityspolitiikasta. Lausunnossa korostetaan, että ennaltaehkäisevä kehitysyhteistyö ja humanitaarinen apu tarvitsevat kumpikin riittävät resurssit. Toimikunnan mukaan akuutti pakolaiskriisi vie huomion pitkäjänteisestä ja ennaltaehkäisevästä kehitysyhteistyöstä kasvaviin humanitaarisiin tarpeisiin. Tämä ei ole kestävä linja.

Maailmassa lisääntyvät konfliktit ja katastrofit luovat painetta osoittaa yhä suurempi osa globaaliin vastuunkantoon varatuista resursseista humanitaariseen apuun. Humanitaarisella avulla voidaankin lievittää kärsivien ihmisten välitöntä hätää tarjoamalla suojaa, ruokaa ja vettä. Elämän kestävien edellytysten luomiseen tarvitaan kuitenkin myös pitkäkestoista kehitysyhteistyötä, jolla rakennetaan koulutusta, toimeentulomahdollisuuksia ja yhteiskuntien vakautta. Kehitysyhteistyöllä myös ennaltaehkäistään kriisejä ja katastrofeja puuttumalla niiden alkusyihin, kuten huonoon hallintoon, ruokaturvaan tai jännitteisiin ihmisryhmien välillä, sanoo Suomen Lähetysseuran ihmisoikeusasiantuntija ja KPT:n jäsen Tarmo Heikkilä.

– Humanitaarisen avun tarpeen lisääntyessä meidän ei tulisi Suomena tai yksittäisinä lahjoittajina unohtaa myöskään kehitysyhteistyön resursointia. Sekä kehitysyhteistyötä että humanitaarista apua tarvitaan tukemaan hyvän elämän edellytyksiä kehitysmaissa, Heikkilä sanoo.