Käymälät ja käsien pesu pitävät terveinä

Almenesh Feynisa on kylänsä terveyskomitean ainoa naispuolinen jäsen.

Etiopialainen Almenesh Feynisa on oppinut pesemään kätensä huolellisesti ja pysynyt aiempaa terveempänä. Hasse Haron kylään on myös rakennettu 620 käymälää.

Etelä-Etiopian Hasse Harossa aloitetiin viisi vuotta sitten työ, joka suomalaisen korviin kuulostaa yksinkertaiselta. Kylään perustettiin terveyskomitea, jonka vastuulla on huolehtia, että jokaisessa taloudessa on erillinen käymälä.

Kylässä on noin 620 taloutta, joista suurin osa käytti ennen käymälänään vain yhtä ulkona sijaitsevaa ”vessa-aluetta”. Epähygieenisen käytännön takia kylässä jylläsivät monenlaiset vatsataudit, ja ihmisiä myös kuoli niihin.

Almenesh Feynisa kertoo, että viidessä vuodessa työ on edennyt nopeasti. Hän on terveyskomitean jäsen ja kiertää vapaaehtoisesti kodista toiseen kouluttamassa puhtauden tärkeydestä.

– Ensimmäisen koulutuksen jälkeen tajusin, että minunkin pitää rakennuttaa kotiini käymälä. Nyt koulutamme koko yhteisöä näihin asioihin kädestä pitäen, Almenesh sanoo.

Käymälän rakentaminen alkaa ison kuopan kaivamisella.

Vanhuksia autetaan rakentamistöissä

Yhteisö sopi neljä vuotta sitten, että jokainen rakentaa oman käymälän. Vanhukset ja vammaiset saavat projektilta apua rakennuttamiseen. Mikäli kierroksilla löytyy talo ilman vessaa, asukas saa ensin varoituksen, ja myöhemmin rapsahtaa 500 birrin eli noin 20 euron sakko. Sakoista kertyneet rahat käytetään vessojen rakentamiseen.

Saniteettitilojen rakentamisen lisäksi yleinen hygienia vaatii muistuttelua.

– Tiesin kyllä, että itsensä ja kotinsa kannattaa pitää puhtaana, mutta vasta koulutuksessa ymmärsin huonon hygienian seuraukset, Almenesh kertoo.

Joillain asukkailla ei Almeneshin mukaan ole varaa saippuaan, mutta he pesevät kätensä tuhkan avulla.

Lähetysseuran ja paikallisen hiippakunnan yhteistyöllä tämän asuinalueen terveydentila ja hygienian taso on parantunut valtavasti. Työntekijöiden mukaan kylissä, joissa koulutusta on ollut, jo 65 prosenttia käyttää erillistä käymälää.

Pieni idea lopetti peltien varastelun

Käymälöitä on rakennettu myös teiden varsille ja julkisille paikoille. Projekti rahoittaa rakennustarpeet ja lapiot. Terveyskomitean sihteeri Samuel Edema tosin mainitsee, että rakentamiseen käytettyä peltiä varasteltiin – mutta sitten komitea keksi miten varastelu saadaan loppumaan:

– Iskimme peltiseiniin pieniä reikiä. Enää seiniä ei varasteltu, Samuel kertoo.

Yleisiä käymälöitä siivotaan kahdesti viikossa vedellä ja luutulla.

Samaa työtä tehdään Wonagon alueella muissakin kylissä. Työ on saanut kiitosta paikallishallinnon työntekijöiltä, koska yhteisön terveenä pitäminen on ollut heille vaikeaa. Hallinnon mukaan tämä on Afrikan tiiveimmin asuttua aluetta. Taudit leviävät helposti.

Viiden vuoden työ kuitenkin palkitsee jo nyt:

– Jos naapurikylässä riehuu vatsatauteja, ne eivät enää leviä meille”, Samuel kertoo ylpeänä.

Lähetysseura tukee tätä työtä Etiopiassa. Se saa myös valtion kehitysyhteistyötukea.

Teksti ja kuvat Virve Rissanen

Kirkon kehitysyhteistyön projektityöntekijät käyvät kiertämässä kyliä ja antamassa terveystiedon opetusta.