Kauneimpien Joululaulujen ja Raskaan Joulun yhteistyö jatkuu

Viimevuoden Raskasta Joulua -kiertue huipentui Kulttuuritalon keikkaan

Jättimenestykseen viime jouluna yltänyt Raskasta Joulua -kiertue palaa tänä vuonna entistä suurempana, sillä kyseessä on 10-vuotisjuhlakiertue. Raskasta Joulua haluaa viime vuoden tapaan tehdä hyvää yhdessä Kauneimpien Joululaulujen kanssa.

Tuottaja Erkka Korhosen perustama Raskasta joulua -projekti esittää ”sinfonista rockmusiikkia” eli perinteisiä ja tunnettuja joululauluja metalliversioina. Tulkintojaan esittää iso joukko suomalaisen metallimusiikin kärkinimiä. Kauneimmat Joululaulut puolestaan on Suomen Lähetysseuran yli 40 vuotta sitten lanseeraama ilmiö, joka kokoaa joulun alla lähes miljoona suomalaista seurakuntien järjestämiin yhteislaulutilaisuuksiin laulamaan joululauluja ja samalla lahjoittamaan hyvään tarkoitukseen, tänä vuonna kehitysmaiden äideille.

Kauneimpien Joululaulujen keräyslipas kiertää mukana Raskasta Joulua -konserteissa. Välijuonnoissa voidaan kuulla JP Leppäluodon terveisiä Nepalista, jossa hän kävi viime keväänä tutustumassa Suomen Lähetysseuran työhön, muun muassa äitiryhmien toimintaan ja äitiysterveydenhuoltoon.

Konserttien solistit vaihtelevat paikkakunnittain, mutta varsinaisessa 10-vuotisjuhlakonsertissa Helsingin jäähallissa 18.12. esiintyvät lähestulkoon kaikki kiertueen solistit: Marco Hietala, Tony Kakko, JP Leppäluoto, Elize Ryd, Antti Railio, Jarkko AholaAri Koivunen, Ville Tuomi, Antony Parviainen, Pasi Rantanen, Tommi ”Tuple” Salmela ja Kimmo Blom.

Viime vuonna julkaistu Raskasta Joulua -albumi oli sekin suurmenestys; albumi myi platinaa eli yli 20 000 kappaletta. Uusi Raskasta Joulua 2 -albumi julkaistaan marraskuun puolivälissä ja se sisältää bonuksena DVD:n viime vuoden Kulttuuritalon keikasta, jossa oli mukana myös laulajia Lähetysseuran Jakaranda-kuorosta.

Joulukuun alussa Yle1:llä ja YouTubessa voi myös nähdä videospotin, jossa JP Leppäluoto, Erkka Korhonen, Antti Railio ja Tuple Salmela innostavat ihmisiä mukaan Kauneimpiin Joululauluihin. Videon on ohjannut yksi Suomen eturivin musiikkivideotuottaja-ohjaajista, Ville Lipiäinen, joka on työskennellyt muun muassa Nightwishin ja Apocalyptican kanssa.

Raskasta Joulua -konserttikiertue alkaa 15.11. Joensuusta. Lippuja myy Lippupalvelu, Tiketti ja lippu.fi. Kiertueaikataulu osoitteessa www.raskastajoulua.com

www.kauneimmatjoululaulut.fi

jossa myös Lähetysseura oli mukana vähän näkyvämmin. Kuva Kirsi Elo