Kauneimmat Joululaulut soivat rauhan puolesta

Maricela Garcia Cordoba on yksi Kolumbian viisikymmentä vuotta kestäneen konfliktin kuudesta miljoonasta maansisäisestä pakolaisesta. Hän pakeni kotikylästään sissien ja puolisotilaallisten joukkojen taisteluita. Nyt hän työskentelee Lähetysseuran tukeman naisjärjestön ravintolassa. Lähetysseura tukee Kolumbiassa ihmisoikeusjärjestöjä

Kauneimmat Joululaulut alkavat kaikua kirkoissa ja ehkä kapakoissakin jälleen ensimmäisestä adventista 29.11. alkaen. Viime joulun aikaan seurakunnista kantautui uutisia aiempaa suuremmista kävijämääristä ja täksi jouluksi seurakunnat ovatkin tilanneet ennätysmäärän lauluvihkoja. Lähetysseura on painattanut niitä 820 000 kappaletta.

Seurakuntien järjestämissä Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksissa kerätään kolehti Suomen Lähetysseuran ulkomaiseen työhön. Tänä vuonna kampanjan teemana on rauha ja sovinto. Teema on mitä ajankohtaisin ja sopii hyvin jouluun. Sille löytyy perustelut myös Raamatusta.

– Raamatussa rauhan ja sovinnon sanoma on hyvin vahva. Raamattu ja kristillinen ajattelu ovat vaikuttaneet paljon rauhantyön teoriaan ja käsitteisiin. Siten rauhantyö on myös kristillisen lähetysjärjestön tehtävä, sanoo Suomen Lähetysseuran vaikuttamistyön päällikkö Kristiina Rintakoski.

Lähetysseura toimii useissa maissa, joissa sota, etnisten tai uskonnollisten ryhmien väliset jännitteet tai piittaamattomuus ihmisoikeuksista vaikuttavat ihmisten elämään. Rauhan ja sovinnon haasteet ovat erityisesti esillä Lähetysseuran yhteistyökumppaneiden työssä Kolumbiassa, Nepalissa, Israelissa, Palestiinassa, Etiopiassa, Etelä-Afrikassa, Myanmarissa, Syyriassa ja Pakistanissa. Lähetysseura tarjoaa osaamistaan myös kotimaassa seurakuntien käyttöön maahanmuuttajien ja pakolaisten kohtaamisessa.

– Emme voi odottaa, että konflikti menee ohi ja käynnistää vasta sitten kirkollista ja kehitysyhteistyötä. Työmme on rinnalla kulkemista myös vaikeina aikoina, Rintakoski toteaa.

Uusi saamenkielinen lauluvihko

Kauneimmat Joululaulut -vihkon sivuilta löytyvät tuttuun ja turvalliseen tapaan ne kaikkein rakkaimmat ja perinteisimmät joululaulut. Uutena lauluna vihkossa on nuoren tamperelaisen opiskelijan, Pyry Survon, vain 16-vuotiaana säveltämä Joulu tulee.

Kauneimpien Joululaulujen verkkosivuilla voi käydä äänestämässä omaa joululaulusuosikkiaan ja niin vaikuttaa seuraavan vuoden vihkon valikoimaan. Viime vuoden äänestyksessä voittivat tutut suosikit Sydämeeni joulun teen ja Varpunen jouluaamuna.  Verkkosivuilta löytyy myös laulujen taustatiedot sekä kartta, johon seurakunnat voivat merkitä omat tilaisuutensa ja josta lauluintoiset voivat löytää itseään lähinnä olevan laulupaikan.

Täksi jouluksi on tuotettu uusi saamenkielinen lauluvihko, jossa ovat mukana kaikki kolme saamelaiskieltä, inarinsaame, pohjoissaame ja koltansaame. Ensimmäisen kerran saamenkielinen vihko – silloin kahdella saamen kielellä – julkaistiin Kauneimpien Joululaulujen 40-vuotisjuhlavuonna 2012.

Kauneimmat Joululaulut -messu ilmestyy ensimmäistä kertaa ruotsiksi ja suomenkielistä messua on myös hiukan päivitetty. Kolme vuotta sitten joululaulujen ympärille rakennettu ja niiden sävelmiä hyödyksi käyttävä messu on tuonut lisää väkeä joulunajan hiljaisempiin kirkkopyhiin.

Kauneimmat Joululaulut -nettiradiokanava toteutetaan jo perinteiseen tapaan yhdessä pääkaupunkiseudun seurakuntien mediatoimituksen eli Toivontuottajien Jouluradion kanssa. Joululauluja voi kuunnella 1. adventista loppiaiseen osoitteessa www.jouluradio.fi

Kolehtiin voi osallistua kännykällä

Ja jos joululaulutilaisuuteen ei tule otettua mukaan sopivan kokoista kolehtirahaa, ei huolta, kolehdin voi maksaa myös tekstiviestillä. Ohjeet viiden tai kymmenen euron arvoiseen lahjoitukseen löytyvät lauluvihkon takakannesta.

www.kauneimmatjoululaulut.fi

jotka työskentelevät konfliktista kärsivien ihmisten parissa. Kuva Meeri Koutaniemi