Kauneimmat Joululaulut on vuoden varainhankintateko

Tunnustuksen vastaanottivat varainhankintapäällikkö Silja Lehti (oik.) kampanjakoordinaattori Ruut Lemmetyinen ja kampanja- ja keräyspäällikkö Marika Dahl. Avoinen viestintäpäällikkö Laura Lammi lahjoitti Lähetysseuralle puoleksi vuodeksi käyttöön sähköisesti jaettavan keräyslippaan. Kuva VARAINHANKINTAnet/Petteri Niskanen

Vastuullinen Lahjoittaminen ry (VaLa) jakoi tunnustusta suomalaiselle varainhankinnalle 5.9. Vuoden varainhankintateoksi se nimesi Suomen Lähetysseuran Kauneimmat Joululaulut -kampanjan.

Perusteluissaan VaLa Awards -raati mainitsi Kauneimpien Joululaulujen vahvan brändin, jossa on positiivista pysyvyyttä, mutta myös vuosittaista uusiutumista.

Kauneimpien Joululaulujen menestys ei ole yksin Suomen Lähetysseuran ansiota. Olennainen osa kampanjaa ovat seurakuntien järjestämät yhteislaulutilaisuudet, jotka houkuttelevat ihmisiä laidasta laitaan. Kauneimmat Joululaulut ovatkin Suomen suurin musiikkitapahtuma, joka kuuluu vuosittain yli miljoonan ihmisen joulunviettoon. Suomen Lähetysseuran ulkomaista työtä tukee Kauneimpiin Joululauluihin liittyvä varainhankintakampanja, joka viime vuonna tuotti ennätystuloksen, yli miljoona euroa.

Paljon uutta juhlavuoden kunniaksi

Kauneimpia joululauluja lauletaan tulevana jouluna 40. kerran. Juhlavuoden kunniaksi Lähetysseura on tänä vuonna laatinut tavallista paksumman lauluvihkon, jossa on huomioitu myös lapset. Suomen- ja ruotsinkielisen vihkon lisäksi julkaistaan ensimmäistä kertaa myös saamenkielinen lauluvihko, joka on käytössä useamman vuoden.

Säestykset lauluihin löytyvät Lähetysseuran yhdessä F-kustannuksen kanssa julkaisemasta Kauneimmat Joululaulut -nuottikirjasta, joka ilmestyy lokakuussa.

Kauneimpien Joululaulujen juhlavuotta juhlistetaan myös suurella konsertilla, joka järjestetään Hartwall Areenalla 14.12. Konsertissa on laulamassa ja laulattamassa Suomen ykköstason artisteja sekä Suomen suurin kuoro.

Viime vuonna ensimmäistä kertaa toteutettu Kauneimmat joululaulut -nettiradiokanava soi yhteistyössä pääkaupunkiseudun seurakuntien mediatoimituksen eli Toivontuottajien Jouluradion kanssa tänäkin vuonna. Toista kertaa verkkosivuilta löytyy myös kartta, johon seurakunnat voivat merkitä omat tilaisuutensa ja niiden pitopaikat ja jonka avulla lauluintoiset voivat löytää itseään lähinnä olevan laulupaikan. Kauneimpien joululaulujen nettisivuilla voi myös käydä äänestämässä oman suosikkilaulunsa.

Joululauluja voi tänä vuonna laulaa myös ratikassa! Helsingissä liikennöi 5.–21.12. Joululauluspåra, jossa laulatetaan pääkaupunkilaisia Helsingin seurakuntayhtymän ja Jouluradion yhteisvoimin.

Uuden uutta on Kauneimmat joululaulut -messu, jonka musiikki koostuu joululauluista. Messukaava tulee kaikkien seurakuntien vapaasti käytettäväksi ja Yle Radio 1 radioi sen Nurmeksen kirkosta 16.12.

Monenlaista muutakin uutta ja vanhaa näkyy, kuuluu ja tapahtuu Kauneimpiin Joululauluihin liittyen. Tulevan joulun tiedot Kauneimmista Joululauluista päivittyvät nettisivuille osoitteeseen www.kauneimmatjoululaulut.fi lokakuussa.

Sieltä voi tänä vuonna mm. tilata hyvää tekevän joulukortin!

Vastuullista lahjoittamista

VaLa ry on vuonna 2004 perustettu varainhankintaa harjoittavien yleishyödyllisten yhteisöjen yhteistyöverkosto. VaLan missiona on määritellä ja edistää hyvän hallinnon ja hyvän varainhankinnan periaatteita suomalaisessa yhteiskunnassa sekä auttaa järjestöjä oppimaan yhdessä osana kansainvälistä verkostoa.

VaLa Awards on osa kansainvälistä varainhankkijoiden palkitsemiskulttuuria. Tunnustusten saajat osallistuvat myös Global Awards 2012 -mittelöön, jonka voittajat selviävät 17.10. Hollannissa pidettävässä International Fundraising Congressissa, joka kokoaa yhteen lähes 1000 varainhankkijaa 60 maasta.