Kauneimmat Joululaulut -messu radiossa 3. adventtina

Maria Laakso

Kolmas adventtisunnuntai on Kauneimpien Joululaulujen ”syntymäpäivä”. Kauneimpia Joululauluja laulettiin seurakunnissa ensimmäisen kerran 16.12.1973.

Yle Radio 1 lähettää kolmannen adventtisunnuntain radiojumalanpalveluksen Nurmeksen kirkosta, jossa pidetään uusi Kauneimmat Joululaulut -messu. Se on adventti- ja jouluaikaan suunniteltu jumalanpalvelus, jossa pääosa musiikista on tuttuja joululauluja sekä niiden säveliin tehtyä liturgista musiikkia. Messu on yksi Kauneimpien Joululaulujen 40-vuotisjuhlavuoden uutuuksia.

Kauneimmat Joululaulut -messun on koonnut Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin lehtori Timo Kiiskinen. Messu on tehty niin, että se on helposti muunneltavissa erilaisiksi kokonaisuuksiksi messun toteuttajien toiveiden ja käytettävissä olevien muusikkojen määrän mukaan. Suurin osa musiikista on tuttujen joululaulujen sovituksia. Sävellettyä musiikkia on lähinnä joissakin alkusoitoissa.

Kiiskisen lisäksi messun suunnittelutyöryhmään kuuluivat Suomen Lähetysseuran musiikkisihteeri Päivi Mattila, kampanjasuunnittelija Ruut Lemmetyinen, seurakuntakannatusyksikön päällikkö, pastori Matti Huotari sekä Nurmes – Euroopan Joululaulukaupunki -hankkeen taiteellinen johtaja, oopperalaulaja Jussi Merikanto.

Timo Kiiskinen ja Jussi Merikanto ovat mukana myös Nurmeksesta radioitavassa messussa, jossa saarnaa Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen. Liturgina toimii seurakuntapastori Leila Koponen.

Kolmas adventtisunnuntai on myös Lähetysseuran kolehtipyhä. Kaikissa luterilaisissa jumalanpalveluksissa kootaan kolehti Suomen Lähetysseuran yhteistyökirkkojen jumalanpalvelus- ja musiikkityölle.