Kauneimmat Joululaulut ja Raskasta joulua yhteistyöhön

Kauneimpia Joululauluja -yhteistyössä mukana Raskasta Joulua -metallimuusikot. Takarivissä vasemmalta Pasi Rantanen

Mitä yhteistä on Suomen Lähetysseuralla ja marras-joulukuun aikana 20 paikkakunnalla kiertävällä metallimusiikin konserttikiertueella? Ainakin rakkaus perinteisiin joululauluihin ja niistä inspiroituminen.

Tuottaja Erkka Korhosen perustama Raskasta joulua -projekti esittää ”sinfonista rockmusiikkia” eli perinteisiä ja tunnettuja joululauluja metalliversioina. Tulkintojaan esittävät muun muassa Nightwishin Marco Hietala, Sonata Arctican Tony Kakko, Teräsbetonin Jarkko Ahola, Voice of Finlandista tuttu Antti Railio ja monet muut suomalaisen metallimusiikin kärkinimet.

Raskasta joulua -kiertueella kulkee mukana Kauneimpien Joululaulujen keräyslipas, jonka avulla tummemmista tulkinnoista nauttiva musiikkivieras voi tehdä hyvää. Lisäksi Helsingin keikalla on suunnitteilla yllätystempaus, jossa Lähetysseuran Kauneimmat Joululaulut kajahtavat yhdessä Raskasta Joulua -ensemblen kanssa.

Jouluperinne muiden joukossa

Raskasta joulua -kiertue starttaa marraskuussa jo yhdeksännen kerran. Kuten Kauneimmista Joululauluista, siitäkin on tullut monille jo jouluperinne. Marraskuun 1. ilmestyy myös jo kolmas Raskasta Joulua -albumi.

– Kun tapaan ihmisiä, jotka kertovat Raskasta Joulua -konsertin olevan heidän tärkein jouluperinteensä, ja kuinka se on tuonut joulun takaisin heidän elämäänsä, tekee se minuun erittäin suuren vaikutuksen, Erkka Korhonen kertoo.

Miksi Raskasta Joulua sitten lähti yhteistyöhön Suomen Lähetysseuran Kauneimpien Joululaulujen kanssa?

– Lähetysseura on järjestö, joka tekee sen minkä lupaa. Lisäksi Kauneimpien Joululaulujen tämänvuotinen keräyskohde, vammaistyö, on mielestämme erittäin sopiva. Raskasta Joulua pystyy tarjoamaan omanlaisensa lisän Kauneimmat Joululaulut -konseptiin konserteillaan, Korhonen toteaa.

Tulkoon joulu raskaana versiona

Raskasta Joulua on kuvannut myös videon, joka julkaistaan levyn yhteydessä. Mukana oli yhteensä 16 artistia. Tämä oli ainutlaatuinen tilaisuus, sillä koko kokoonpano ei ole koskaan ollut nauhoittamassa yhtä aikaa koko historiansa aikana.  Tekijöiden mukaan tunnelma oli sanoinkuvaamaton.

Videoitu kappale on Pekka Simojoen kappale Tulkoon joulu, joka oli viimevuotisen Kauneimmat Joululaulut -äänestyksen kolmanneksi suosituin laulu.

– Kun ensimmäisen kerran näin ja kuulin laulun metalliversiona, olin häkeltynyt, kuinka hienosti se toimii myös tällaisena sovituksena. Ja olisihan jokainen lauluntekijä onnellinen, kun näin kovan tason huippukaverit laulaa omaa laulua! Pekka Simojoki kertoo.

Katso video

www.raskastajoulua.com