Kanssasi kulkemaan -kirja kutsuu Jeesuksen seuraan

Millainen on Jeesus ja mitä hänen seuraamisensa merkitsee? Tansanialainen pastori Gerson Mgaya on kirjoittanut kirjan Kanssasi kulkemaan (Suomen Lähetysseura 2012), jossa hän tarkastelee Jeesus Nasaretilaisen persoonan eri puolia, kuten Jeesuksen nöyryyttä, rohkeutta, viisautta, ystävällisyyttä, myötätuntoa, rakkautta ja kuuliaisuutta.

Kirjan keskeinen ajatus on, että kristityn elämä on Jeesuksen seuraamista. Kun ihminen tuntee Jeesuksen, hän alkaa rakastaa häntä ja pääsee läheiseen suhteeseen hänen kanssaan. Jeesuksen seurassa sydämemme voi muuttua Vapahtajan sydämen kaltaiseksi. Tämä yhteinen tie johtaa elämään, joka ilmentää Jeesusta sanoin ja teoin.

”Halusin kirjoittaa tämän kirjan nimenomaan suomalaisille. Jos olisin kirjoittanut tansanialaisille, olisin kirjoittanut aivan eri tavoin”, Mgaya kertoo.

Gerson Mgaya on asunut vuodesta 2008 Joensuussa, jossa hän valmistelee väitöskirjaa Itä-Suomen yliopistossa. Tutkimuksen aiheena on hengelliset lahjat.

”Kun kirjoitin tätä kirjaa, nämä asiat kirkastuivat minulle uudella tavalla”, Mgaya toteaa.

Gerson Mgaya syntyi vuonna 1975 Samariassa, pienessä etelätansanialaisessa kylässä. Vuonna 2003 hänet vihittiin Tansanian evankelisluterilaisen kirkon papiksi. Vuosina 2003–2006 hän toimi opettajana Kidugalan luterilaisessa seminaarissa. Mgayan perheeseen kuuluvat diakonissavaimo Leena sekä lapset Naomi ja Eeli.

Mgaya on julkaissut aiemmin useita artikkeleita ja kirjoja, joista viimeisimpiä on Maadili na Uadilifu Tanzania (’Etiikka ja moraali Tansaniassa’).

Verkkokauppa Basaari

Lue lisää Gerson Mgaysta Lähetyssanomista (nro 3/2012)