Kansallismuseon Uskontojen maailma -näyttelyssä esillä Lähetysseuran museon esineitä

Lähetysseuran museon

Kansallismuseoon kuuluvassa Kulttuurien museossa avautui 31. lokakuuta Uskontojen maailma -näyttely. Se kertoo teemoittain eri uskontojen sisällöstä ja rituaaleista.  Näyttelyssä esitellään Lähi-idässä syntyneet kristinusko, islam ja juutalaisuus. Aasialaisperäisistä uskonnoista ovat mukana hindulaisuus, buddhalaisuus, jainalaisuus, sikhiläisyys, shintolaisuus ja kiinalaiset uskonnot. Esillä ovat myös luonnonuskonnot, uususkonnot, ateismi ja synkretismi.

Teemaosioissa tuodaan esille monille uskonnoille yhteisiä asioita. Niitä ovat muun muassa rukoileminen, uhraaminen, rituaalinen puhtaus, juhlat ja kausirituaalit, kuolemanjälkeinen elämä, vainajakultti, askeesi, pyhiinvaellus, onni ja suojautuminen sekä lähetystyö.

Näyttely avaa myös monikulttuurista suomalaisuutta, jossa uskontojen kirjosta on tullut pysyvä piirre. Myös näyttelyn esineistö yhdistelee uutta ja vanhaa.

Suomen Lähetysseuran museon, Kumbukumbun, kokoelmista näyttelyssä on yli 80 esinettä, mm. juutalaisuuteen liittyvää esineistöä sekä taiwanilainen alttarikaappi. Näyttely on auki Kansallismuseossa 7.6.2015 saakka.

Lähetysseuran museo perustettiin vuonna 1931. Se toimi Lähetysseuran tiloissa kesäkuuhun 2013 saakka minkä jälkeen museon toiminta on jatkunut kokoelmatyön parissa. Vuonna 2015 kokoelmat luovutetaan Kulttuurien museolle.