Kansainvälinen autismitietoisuuspäivä: Amity Foundation kuntoututtaa autistisia lapsia Kiinassa

Autististen lasten kuntoutuksessa on tärkeä harjoitella arkitoimia. Esimerkiksi kaupassa käyminen voi olla aistiyliherkälle äänien hälinän

Sichuanilaisen koulun oppilaat valmistautuvat luokkaretkeen. Ulkona on kylmä, joten kaikki laittavat talvitakin päälle. Retki voi alkaa, eikä matka ole pitkä: seurue siirtyy vain seuraavaan luokkaan. Pulpettien sijaan huoneessa on kauppa, mutta ei mikään tavallinen kauppa. Sichuanilaisen pikkukaupungin erityiskoulussa harjoitellaan tavallisia arkitoimia, kuten kaupassakäyntiä, tutussa, rauhallisessa ja turvallisessa ympäristössä. Arjen harjoittelu on tärkeää, sillä luokan lapsia yhdistää autismidiagnoosi.

Tänään vietetään kansainvälistä autismitietoisuuspäivää. Lähetysseura tukee autististen lasten kuntoutusta ja opetusta Kiinassa, Jiangsun ja Sichuanin maakunnissa kiinalaisen kristillisen järjestön, Amity Foundationin, kautta.

Maailman väestöstä noin prosentilla on jokin autisimiin kuuluva oireyhtymä: autismi, Aspergerin oireyhtymä, Rettin oireyhtymä, disintegratiivinen kehityshäiriö tai laaja-alainen kehityshäiriö. Kiinassa autismi tunnetaan nimellä zi bi zheng, eli itseensäsulkeutumissairaus. Autismi on elämänpituinen neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö, joka aiheuttaa ongelmia yliverbaalisessa ja ei-verbaalisessa kehityksessä sekä sosiaalisessa kanssakäymisessä.

Autististen henkilöiden työllistyminen tärkeää

Tänä vuonna YK nostaa autismitietoisuuspäivän kautta esille työllistymisen. Yli 80 % maailman autistista aikuisista on työttömiä. Työnantajat eivät osaa hyödyntää autististen henkilöiden yksilöllisiä vahvuuksia, kuten poikkeuksellisen hyvää muistia ja loogista ajattelua. Sen sijaan autistiset työnhakijat kohtaavat paljon ongelmia.

Autismille tyypillisiä oireita ovat epätavalliset reaktiot aistiärsykkeisiin, rajoittunut, toistuva ja stereotyyppinen käytös sekä intensiivinen keskittyminen kiinnostuksen kohteisiin.

Autistisista henkilöistä valtaosa kokee aistiyliherkkyyttä, aistien aliherkkyys on harvinaisempaa. Siksi voimakkaat äänet, valot ja kosketus voivat tuntua jopa fyysisenä kipuna. Siksi osa autisteista tarvitsee päivittäistä tukea läpi elämän. Mutta herkkyys voi ilmetä myös vahvuutena silloin, kun se ilmenee poikkeuksellisena lahjakkuutena.

Nuoret tarvitsevat erityisopetusta, kuntoutusta ja puheterapiaa ja erityisesti tukea vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Sopeuttamista voidaan lisätä töissä, mikäli työnantajat lisäävät työharjoittelupaikkoja ja tarjoavat tukihenkilöitä.

Kansainvälisten tutkimusten mukaan autismin esiintyvyys on lisääntynyt. Etenkin kehitysmaissa perheenjäsenen autismi saattaa aiheuttaa merkittäviä taloudellisia paineita. Stigmatisaatio ja syrjintä ovat yhä esteitä autismin diagnostisointiin ja hoitoon.

Autismitietoisuuspäivän tavoitteena on nostaa kansainvälisesti esille autististen lasten ja aikuisten elämänlaadun parantaminen, jotta kaikilla olisi mahdollisuus elää täyttä ja merkityksellistä elämää.

Teksti: Upu Leppänen

Kuvat: Jan-Eerik Leppänen