Pyrimme rakentamaan luottamusta ja kunnioittavia suhteita uskontojen välille. Kerromme avoimesti Jeesuksesta ja teemme yhteistyötä buddhalaisten uskonnollisten johtajien kanssa”, kertoo Sreyleak Touch. Hiljattain papiksi vihitty Sreyleak Touch ja hallintojohtaja Sokheng Nhoung ovat johtaneet Kambodžan luterilaista kirkkoa syksystä 2019.
Kastettuja jäseniä kirkossa on vajaat 400, mutta sen toiminta tavoittaa moninkertaisen määrän ihmisiä. Seurakunnat tekevät laajaa diakonista ja sosiaalista työtä ympäristöissään osallistuen aktiivisesti kokonaisten kyläyhteisöjen kehittämiseen. Kirkon voimavarana on se, että jokainen seurakuntalainen saa myös heti vastuutehtäviä ja he ovat hyvin innokkaita toteuttamaan niitä.
Pääkaupunki Phnom Penhin seurakunnan nuorisotyötä ja kirkon opiskelija-asuntolaa pyörittää teologian opiskelija Sarann Duy. Kirkon johdossa on siis kolme alle 30-vuotiasta naista, mikä on khmer-kulttuurissa harvinaista ja toisaalta tasa-arvokehityksen kannalta erittäin merkittävää.
Haasteita kirkolle tuo myös maan huonontunut koronatilanne. Huhtikuussa julistettiin sulkutila, joka estää monen työnteon. Sreyleak kertoo, että ennen sulkua oman maakunnan uskonnolliset johtajat suunnittelivat yhdessä koronaviruksen leviämisen ehkäisemistä, hygieniaopetusta ja kangashankintoja, jotta kyliin saataisiin ommeltua maskeja.
”Päätin näyttää osaamiseni”
Kambodžan valtauskonto on buddhalaisuus, kristittyjä on vain noin kaksi prosenttia väestöstä. Sreyleakin mukaan kirkko voi toimia vapaasti, mutta haasteitakin riittää. Eikä nuoren kirkon kasvu ole ollut ongelmatonta.
Sreyleak ei ole kirkon ensimmäinen, mutta tällä hetkellä ainoa vihitty kambodžalainen pappi. Ennen häntä kirkon johdossa ollut pastori joutui jättämään tehtävänsä.
”Hän oli hyvä hengellinen johtaja, mutta joutui lähtemään taloudellisten epäselvyyksien vuoksi. Hän lupasi tukea minua ja rohkaisi vastuuseen, kun itse olin vielä epävarma siitä, onko minusta johtajaksi”, Sreyleak kertoo.
Juristi Sokheng Nhoung tuli kirkkoon töihin ruotsalaisen ihmisoikeusstipendin rahoittamana.
”Minulle sanottiin, ettei nainen suoriudu näistä töistä, mutta päätin näyttää osaamiseni”, Sokheng toteaa.
Nyt Sokheng on kirkon työtä organisoivan Lutheran Association of Cambodia -järjestön puheenjohtaja eli kirkon hallintojohtaja. Hän pitää kahdelle ihmiselle jaetun johtovastuun mallia hyvänä. Hän onkin onnistunut selkeyttämään kirkon rakennetta ja lisäämään talouden läpinäkyvyyttä.
Sokheng kertoo innostuneesti näkemyksistään kirkon kasvusta niin, että kehitys olisi kestävällä pohjalla.
”Kirkkomme vahvuus on tiimityö ja jaettu vastuu. Kirkkomme on sitoutunut organisaation kehittämiseen evankeliumi edellä”, Sokheng toteaa.
Innostusta perhetyöhön löytyy
Lähetysseura on tukenut kirkkoa sen alkuvaiheista alkaen. Teologian opiskelijoille on tarjottu stipendejä, on tuettu muun muassa köyhien perheiden lasten koulunkäyntiä, kirkon tavoittavaa työtä, uusien seurakuntien perustamista, hallinnon kehittämistä ja kirkon perhetyötä. Viime syyskuussa Lähetysseura lähetti myös ensimmäiset työntekijänsä kirkon työyhteyteen, Pia ja Tero Ruotsalan.
Paikalliset toimijat ovat tehneet ennaltaehkäisevää perhetyötä Kambodžan kristillisten kirkkojen kautta jo pitkään. Luterilaisen kirkon perhetyön johtaja Joseph Keo opiskeli vuosia sitten Hongkongin teologisessa seminaarissa ja osallistui siellä Lähetysseuran perhetyön pioneerien Anna-Kaarina ja Matti Palmun kurssille ja innostui kovasti.
Hän alkoi kääntää Palmujen Etiopiassa luomaa perhetyön materiaalia khmerin kielelle ja organisoida kouluttajien koulutusta Kambodžaan.
Kirjan käännös valmistui 2012 ja kouluttajien koulutus toteutui seuraavana vuonna. Siitä asti Joseph Keo ja hänen vaimonsa Makara Chan ovat järjestäneet Lähetysseuran tuella aviopariseminaareja ja kouluttaneet eri kirkkojen työntekijöitä. Heidän tekemänsä radio-ohjelmat tavoittavat tuhansia kambodžalaisia.
Kyläpastorilta haetaan neuvoja ongelmiin
Joseph Keon mukaan kristillisestä arvopohjasta nousevalle perheneuvonnalle on maassa suuri tarve. Hän näkee perhetyön myös lähetystyönä.
”Moni perhe kärsii lähisuhdeväkivallasta, köyhyydestä ja riippuvuuksista. Aviopareilla ei ole vuorovaikutustaitoja ja ongelmien ilmetessä apua haetaan kylän vanhimmilta tai poliisilta, joka saattaa pahoinpidellä omaa vaimoaan. He neuvovat vain olemaan kärsivällisiä.”
”Joku saattaa ajatella ansainneensa huonon kohtelun karman takia tai hakee apua munkeilta, jotka näkevät väkivallan johtuvan pahoista hengistä. Me tarvitsemme koulutettuja perheneuvojia, jotka voivat tukea perheitä saavuttamaan turvallisen ja kunnioittavan suhteen sekä neuvoa lasten kasvatuksessa.”
Perheneuvonta istuu hyvin Kambodžan kirkon diakoniseen työnäkyyn. Myös kirkon johto ja papin työstä haaveilevat teologian opiskelijat ovat kiinnostuneita oppimaan perheneuvontaa, sillä se nähdään tärkeänä osana kyläpastorin työtä. Kylissä on totuttu luottamaan uskonnollisiin vaikuttajiin, niin munkkeihin kuin pappeihin, ja kääntymään heidän puoleensa erilaisissa ongelma- tilanteissa.
Luterilaisen kirkon lisäksi ja sen kumppanina perhetyön koulutusta Kambodžassa järjestää kristillinen kansalaisjärjestö Continuing Learning Organization (CLO). Se tarjoaa kirkkojen työntekijöille koulutusta erityisesti teologiassa, hallinnossa, sielunhoidossa, perhetyössä ja uskontojen välisessä dialogissa.
Suurin osa kirkkojen työntekijöistä on valmistunut erilaisista raamattukouluista, joiden taso on usein heikko. Lisäkoulutuksen tarve on suuri. Järjestön verkostojen kautta perhetyön koulutus leviää eri seurakuntiin ympäri maan.
—————-
Ulospäin suuntautuva kirkko
Kambodžan luterilainen kirkko sai alkunsa Singaporen luterilaisen kirkon Mekong Mission Forumin työstä, jossa Lähetysseurakin on mukana. Kirkon virallinen perustamisvuosi on 2010. Silloin Krousin kylään parin tunnin matkan päähän pääkaupungista syntyi ensimmäinen seurakunta ja paikalliset ottivat vastuun kirkon työstä.
Aluksi seurakuntia oli kaksi. Krousin seurakunnan lisäksi kirkko alkoi pitää pääkaupunki Phnom Penhissä opiskelija-asuntolaa, jonka yhteydessä toimii myös seurakunta.
Vuonna 2014 kirkko aloitti lähetystyön Tang Krangin alueella, missä kaksi ensimmäistä vuotta kokoonnuttiin kylän johtajan kutsusta buddhalaisessa keskuksessa pyhäkoulua pitäen. Sitten Australian kirkon tuella Tang Krangiin nousi seurakuntakeskus. Tuorein, neljäs keskus, avattiin kesällä 2019 Kandaliin. Kaikissa keskuksissa on toimintaa lapsille ja nuorille, opetetaan Raamattua, englantia ja IT-taitoja sekä tehdään tavoittavaa työtä. Jokaista keskusta johtaa teologian opiskelija, jota jo puhutellaan pastoriksi.
Teksti Pia Ruotsala ja Kirsi Elo
Lue lisää: Pia ja Tero Ruotsalalle Kambodža on jo kolmas työalue
Tämä juttu on julkaistu Lähetyssanomien numerossa 4/2021.
Nyt kun olet täällä…
… meillä on pieni pyyntö. Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.
Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa. Tästä pääset tilaussivulle.