Kaikilla on oikeus ihmisarvoiseen elämään: Sunnuntain 16.10. valtakunnallinen kolehti Nepalin syrjittyjen hyväksi

Etelä-Nepalissa dalitien aseman parantamiseksi työskentelevän Uplift Samaritan Servicen toiminta käsittää mm. lukutaito-opetusta

Sunnuntaina 16.10. kannetaan luterilaisissa jumalanpalveluksissa valtakunnallinen kolehti Suomen Lähetysseuran Tasaus-kampanjalle Nepaliin.

Nepalissa syntyperä määrittää ihmisen kohtalon: hänen koulutusmahdollisuutensa, ammattinsa, puolisonsa, ihmisten suhtautumisen ja ihmisarvon. Kastilaitos on virallisesti kumottu, mutta käytännössä se elää vahvana.

Nepalin 30 miljoonasta asukkaasta 6 miljoonaa kuuluu alakastisiin eli daliteihin. Köyhyyden ja syrjinnän vuoksi he jäävät yhteiskunnan ulkopuolelle, ilman koulutusta, terveydenhoitoa, toimeentuloa ja ihmisarvoa.

Vammaisilla on sama tilanne. Vammaisuutta pidetään Nepalissa usein jumalten tahtona tai seurauksena entisen elämän rikkomuksista. Monet elävät hävettyinä ja piiloteltuina.

Suomen Lähetysseuran tämän vuoden Tasaus-kampanja auttaa Nepalin daliteja ja vammaisia parantamaan elinolojaan. Tavoitteena on tarjota yhä useammalle dalit-lapselle ja vammaiselle mahdollisuus perus- ja ammattikoulutukseen. Lähetysseura tukee useita nepalilaisia kansalaisjärjestöjä, jotka työskentelevät dalitien ja vammaisten aseman parantamiseksi ja heidän elinolojensa kehittämiseksi.

Lisätietoa www.tasaus.fi