”Kahlitut unelmat” -kirja kertoo palestiinalaisnuorten elämästä

Pirkko ja Martti Tuhkanen aloittivat työn Israelissa vuonna 1976. He ovat toimineet myös Jordaniassa ja Omanissa sekä Länsirannalla. Kuva: Pirre Saario

Palestiinalaisalueilla pitkään työskennellyt lähetystyöntekijä Pirkko Tuhkanen on koonnut nuorten kristittyjen elämäntarinoista kirjan Kahlitut unelmat (Suomen Lähetysseura 2013). Se valottaa palestiinalaisen kristityn vähemmistön elämää, joka pääsee harvoin esille mediassa. Miten miehitys ja Israelin poliittinen tilanne ovat läsnä heidän elämässään? Onko nuorten kaikki unelmat kahlittu?

Kirja ilmestyy juuri palmusunnuntaiksi 24.3.2013, jolloin Suomen evankelisluterilaisissa seurakunnissa kerätään kolehti väkivaltaisen konfliktin keskellä elävien kirkkojen tukemiseksi muun muassa Lähi-idässä Suomen Lähetysseuran kautta.

Suomen Lähetysseura viettää tänä vuonna myös kummityönsä 25-vuotisjuhlavuotta. Kahlitut unelmat -kirjaa varten haastatellut nuoret aikuiset ovat iältään 19–27-vuotiaita, ja lähes kaikki ovat olleet Suomen Lähetysseuran kummioppilaita.

”Tutustuin palestiinalaisiin koululaisiin, kun hoidin Lähetysseuran kummioppilastyötä vuosina 1999–2007. Nuoret kävivät luterilaisia kouluja hyvin vaikeissa olosuhteissa toisen kansannousun aikana. Mietin, mitä heille tapahtui, kun koulu oli ohi. Nuoret eivät ehkä saavuta kaikkea sitä, mistä he haaveilevat. Poliittinen kriisi, vanhempien taustat ja taloudellinen tilanne rajoittavat heidän mahdollisuuksiaan. He eivät silti olleet toivottomia, vaan katsoivat eteenpäin ja tekivät realistisia suunnitelmia”, Pirkko Tuhkanen kertoo.

Diakoni ja yhteiskuntatieteiden maisteri Pirkko Tuhkanen ja hänen miehensä nuorisotyönohjaaja Martti Tuhkanen ovat tehneet pitkän työuran Lähetysseuran palveluksessa Lähi-idässä.

***

Kahlitut unelmat -kirja on myynnissä Suomen Lähetysseuran Basaarissa, http://basaari.mission.fi (26 euroa) sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.

Lisätietoja: Pirkko Tuhkanen, pirkko.tuhkanen@felm.org, ja kustannusjohtaja Eivor Ng, eivor.ng@suomenlahetysseura.fi, p. 020 712 7272.